۲۰ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

نویسنده کتاب «دروغ بزرگ» در گفتگو با نگاه نو مطرح کرد:

شرایط آمریکا، منطقه و جهان بعد از گذشت دو دهه از ۱۱ سپتامبر

شرایط آمریکا، منطقه و جهان بعد از گذشت دو دهه از ۱۱ سپتامبر

تیری میسان، نویسنده کتاب «یازده سپتامبر: دروغ بزرگ» بر این‌باور است با وجود گذشت بیش از دو دهه از حادثه ۱۱ سپتامبر، هنوز ابهامات زیادی درباره این حادثه وجود دارد.

به گزارش نگاه نو، تیری میسان، پژوهشگر، نویسنده و منتقد فرانسوی است که پژوهش‌های زیادی را درباره یازده سپتامبر انجام داده است. کتاب وی با عنوان «یازده سپتامبر: دروغ بزرگ» ابهامات گسترده‌ای را در خصوص روایت  آمریکا از این حادثه ایجاد کرد. میسان همچنین یک روزنامه‌نگار شناخته شده است که در سال ۱۹۹۴ شبکه بین‌المللی ول‌تر را تأسیس کرد.

وی به ایران هم سفر کرد. کتاب او در تهران به توصیه و پیگیری‌های نگارنده  ترجمه و منتشر شد.

وی در خصوص این حادثه می گوید: هنوز با وجود گذشت دو دهه از حادثه ۱۱ سپتامبر، ابهامات زیادی در آن وجود دارد و البته بعد از من دیگران نیز درباره ابهامات این حادثه مطالبی را مطرح کردند.

میسان می گوید: طراحی و برنامه ریزی حادثه ۱۱ سپتامبر با انگیزه تغییر جغرافیای سیاسی و دینی منطقه انجام شد.

وی ادامه داد که آمریکایی‌ها برای نفوذ به منطقه و بویژه افغانستان و بعد از آن عراق نیاز به بهانه و توجیه داشتند.

از آنجایی که حضور نظامی آمریکایی‌ها در منطقه و جهان با هزینه‌های زیادی همراه بود، جامعه آمریکایی دیگر نمی توانست جنگی دیگری را تحمل کند؛ از این رو می بایست با ایجاد چنین حادثه‌ای، احساسات آمریکا و اروپا را برای حمله به منطقه تحریک کند.

میسان میگوید: دولت آمریکا این بار بدون همراهی احساسات ضد اسلامی جامعه آمریکایی که در نتیجه ۱۱ سپتامبر ایجاد شده بود، نمی توانست جنگی دیگر راه بیندازد. بنابراین نیاز داشت تا با متهم کردن جریانهای اسلامی به دست داشتن آنها در این حوادث، احساسات و دیدگاه جامعه آمریکایی حتی افکار عمومی جهان را با خود همراه سازد.

این در حالی است که جرج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا نیز تحت فشار کارخانه های اسلحه سازی آمریکا قرار داشت که شاخص سهام آنها افت کرده بود.

اگرچه آمریکا تلاش کرد با عنوان مبارزه با تروریسم نفوذ نظامی، اقتصادی و سیاسی خود را در منطقه بویژه افغانستان و عراق گسترش دهد اما شرایط امروز منطقه نشان می دهد که رویکرد آمریکا تنها به افزایش و شدت تروریسم انجامید.

تحولاتی که امروز از تروریسم و افزایش خشونت در منطقه غرب آسیا رخ داده است محصول و بازتولید برنامه ریزی برای ایجاد ۱۱ سپتامبر آمریکاست.

تیری میسان گفت که ایجاد گروه هایی مانند طالبان، القاعده و بعد از آن داعش در ادامه سناریو ایجاد یک دشمن جایگزین و مشغول کردن ملت های منطقه به اختلافات داخلی و مذهبی انجام گرفت.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز