۱۶ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

در گفتگوی تلفنی انجام شد؛

تاکید تراس و بایدن بر تخاصم با روسیه، ایران و چین

تاکید تراس و بایدن بر تخاصم با روسیه، ایران و چین

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس بامداد چهارشنبه در تماسی تلفنی بر تخاصم با روسیه تأکید و ادعاها درباره ایران را تکرار کردند.

به گزارش نگاه نو به نقل از «رویترز»، بایدن در پیامی توئیتری درباره این تماس نوشت:‌ «تعمیق روابط ویژه کشورهایمان و همکاری تنگاتنگ در زمینه چالش‌های جهانی از جمله تداوم حمایت از اوکراین مقابل تهاجم روسیه را دنبال خواهیم کرد».

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای درباره تماس بایدن و تراس نوشت، دو کشور همکاری نزدیک در زمینه حمایت از اوکراین، مقابله با چالش‌های چین و به ادعای آن‌ها «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی» و تضمین منابع انرژی پایدار و مقرون به صرفه را به بحث گذاشتند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

این در حالی است که ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

در ادامه بیانیه کاخ سفید درباره تماس بایدن و تراس آمده است، بایدن درباره تعهدات دو طرف در قبال دستاوردهای توافق بلفاست/جمعه نیک در راستای توافقات انجام شده با اتحادیه اروپا درباره پروتکل ایرلند شمالی با نخست‌وزیر جدید انگلیس گفت‌وگو کرد.

رویترز نوشته است، بایدن توانست با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر سابق انگلیس درباره مسائل مربوط به ایرلند شمالی کنار بیاید اما ممکن است با دولت تراس در این زمینه دچار تنش شود.

پس از اینکه انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر روابط بعد از اجرای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) توافقاتی را امضا کردند، لندن اعلام کرد بخش مربوط به گمرکات ایرلند شمالی را قبول ندارد و اگر اتحادیه اروپا در اصلاح آن همکاری نکند، به صورت یکجانبه آن را فسخ می‌کند.

از سوی دیگر به نوشته رویترز، دفتر نخست‌وزیری انگلیس در بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی بایدن و تراس نوشت، دو طرف توافق امنیتی ساخت زیردریایی اتمی میان آمریکا، انگلیس و استرالیا را به بحث گذاشتند که پس از فسخ قراردادی مشابه میان کانبرا و پاریس منعقد شده و خشم دولت فرانسه را در پی داشت.

در بیانیه دفتر تراس آمده است که نخست‌وزیر انگلیس و رئیس جمهور آمریکا درباره آنچه «چالش‌های مشترک دموکراسی‌های آزاد» توصیف کردند به ویژه مشکلات شدید اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین، به تبادل نظر پرداختند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز