۱۶ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

بازی جدید و خطرناک آمریکا در افعانستان/خطر داعش نباید دست کم گرفته شود

بازی جدید و خطرناک آمریکا در افعانستان/خطر داعش نباید دست کم گرفته شود

روز دوشنبه حمله انتحاری به سفارت روسیه در کابل صورت گرفت که مسئولیت این حمله انتحاری را گروه تروریستی داعش به عهده گرفت.

به گزارش نگاه نو، این خبر دو شگفتی به همراه داشت. نخست حمله به یک سفارتخانه در کابل در پسا سقوط و دیگری کشته شدن دو دیپلمات بود.

این حمله از ابعاد مختلف جای پرداختن دارد و احتمال بازی‌های خطرناک را در زمین افغانستان مطرح می‌کند. بازی که در سوریه شاهد بودیم یعنی همکاری تروریسم با دولت‌ها و به طور مشخص آمریکا.

از این رو اشاره به چندین مورد دارای اهمیت زیادی است:

نباید از اهمیت خطر داعش در افغانستان کاسته شود؛ طالبان با انکار داعش و ذکر این نکته که داعش در افغانستان ضعیف شده است، آتش را زیر خاکستر پنهان می‌کند.

 با توجه به ضعف ساختارهای امنیتی داعش در افغانستان، واجب است که دولت‌های منطقه برای دفع این خطر دست به کار شوند. شکست داعش در عراق نمونه موفقی از همکاری منطقه‌ای در دفع داعش است.

 رقابت قدرت‌ها در افغانستان از دیرباز مطرح بوده است و بر همین مبنا نظریه «بازی بزرگ جدید» مطرح شده است که مفهوم آن رقابت آمریکا با روسیه و چین در افغانستان است. لذا همکاری دولت‌ها با داعش برای هدف قرار دادن رقیب، ممکن است افغانستان را به سوریه دیگری تبدیل کند.

چهار دهه است که این مردم قربانی افراط گرایی شده‌اند.

 از آنجا که داعش دشمن درجه یک جمهوری اسلامی در منطقه است و احتمال این خطر برای سفارت جمهوری اسلامی هم مطرح است، ذکر این نکته که «مسئولیت تامین امنیت اماکن دیپلماتیک به عهده طالبان است» مهم است.

متاسفانه طالبان گاهی اسیر بازی‌ها می‌شود که در هرات تعرض به سرکنسولگری جمهوری اسلامی شاهد مثال آن است لذا حکومت طالبان به تامین امنیت مراکز دیپلماتیک باید بیشتر توجه کند.

روسیه شریک راهبردی جمهوری اسلامی در سوریه برای مبارزه با تروریسم بود. افغانستان هم می‌تواند زمین دیگری برای همکاری مشترک امنیتی باشد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز