۱۳ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

بررسی دلایل نیاز ترکیه به مصالحه با سوریه

بررسی دلایل نیاز ترکیه به مصالحه با سوریه

 اظهارات آشتی جویانه مسئولان ترکیه نسبت به سوریه ادامه دارد، مسئله ای که عامل اصلی آن بحرانی است که جامعه ترکیه را در بر گرفته است به ویژه بحران اقتصادی که باعث ناخشنودی شدید مردم این کشور شده است.

به گزارش نگاه نو، البته نباید انکار کرد که بازگشت زندگی طبیعی به سوریه نیز مستلزم مصالحه، هم در سطح منطقه ای و هم در سطح بین المللی است.

ایجاد فضای مصالحه خواست همگان است با این حال باید تبعات گسترده و عمیق جنگ تحمیلی بر سوریه برطرف شود، هرچند این جنگ کشورهای حامی گروه های تروریستی از جمله ترکیه را تحت تاثیر قرار داد.

ترکیه که مرزهای خود را به روی این گروه ها باز کرد و زمینه مشارکت آنها را در جنگ سوریه فراهم آورد، بیشترین تاثیر را از این جنگ متحمل شد زیرا بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد.

نحوه تعامل ترکیه با جنگ سوریه باعث اختلافات شدید سیاسی در ترکیه و نیز مشکلات اقتصادی فراوان برای آن شد و همین مسئله باعث شده است تا مراکز تصمیم گیری در آنکارا در پی مصالحه با سوریه برآیند.

مقامات ترکیه هم اکنون به خوبی دریافته اند که مشارکت در جنگ علیه سوریه و زمینه سازی برای حضور گروه های تروریستی در این کشور و حمایت از آنان، جز خسارت چیزی برای ترکیه به همراه نداشته است.

از جمله این خسارت ها هجوم صدها هزار آواره سوری به خاک ترکیه و سکونت آنان در این کشور بود که فشار بسیاری بر زیرساخت های اقتصادی ترکیه وارد آورد و این در حالی بود که زیرساخت های این کشور تحمل این تعداد پناهنده را نداشت.

به همین علت نخبه های سیاسی حامی اردوغان و نیز بخشی از مردم ترکیه به این نتیجه رسیده اند که باید مشکلات با دولت دمشق برطرف شود.

هم اکنون یکی از ارکان درگیری سیاسی در ترکیه موضوع پناهندگان سوری در این کشور است تا آنجا که یکی از رهبران گروه های معارض دولت اردوغان وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات بلافاصله مصالحه با سوریه را به اتمام برساند و همه پناهنگان سوری را به کشورشان بازگرداند.

در همین حال نحوه عملکرد مراکز سیاستگذاری در ایران و روسیه نیز مقامات ترکیه را واداشت تا برای عقب نماندن از قافله و برخورداری از نوعی نقش آفرینی و تاثیر گذاری در منطقه، با بازسازی ساختار سیاسی آن موافقت کند.

این در حالی است که ناظران و کارشناسان تاکید می کنند که اگر سوریه به آرامش و ثبات نرسد، ترکیه نیز از هیچ گونه آرامش و ثباتی برخوردار نخواهد بود زیرا جغرافیای سیاسی حکم می کند که سوریه درگاه ترکیه به سمت جهان قدیم، کشورهای عرب خلیج فارس و شمال آفریقا باشد که به معنای بازگشت بیش از ۱۵۰ هزار کامیون ترک برای فعالیت از طریق خاک سوریه به سمت خاک اردن و کشورهای عرب خلیج فارس است.

این در حالی است که سوریه از قدیم الایام جایگاه مناسب و مطمئنی برای سرمایه گذاری ترک ها بوده است. سوریه علاوه بر این درهای صنعت گردشگری را چه در خود سوریه و چه در کشورهای عربی خلیج فارس، به روی ترکیه می گشاید، صنعتی که سهم مهمی در درآمد ارزی ترکیه دارد.

ناظران بر همین اساس تاکید می کنند که ترکیه باید به نقش منطقه ای خود بازگردد و چندان به ناتو و آمریکا و به ویژه به رژیم صهیونیستی دل نبندد و این جز با مصالحه با دولت دمشق امکان پذیر نیست.

با این حال محافل سیاسی در سوریه معتقدند که مصالحه انجام نخواهد شد مگر اینکه ترکیه با شروط دولت سوریه موافقت کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز