۱۲ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

در منزل المالکی انجام شد؛

نشست چارچوب هماهنگی با بررسی محورهای مهم

نشست چارچوب هماهنگی با بررسی محورهای مهم

یک منبع عراقی از نشست شب گذشته رهبران چارچوب هماهنگی در منزل «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق خبر داد.

به گزارش نگاه نو، این منبع به بغداد الیوم گفت: بیشتر رهبران چارچوب هماهنگی در این نشست که با هدف بررسی اوضاع سیاسی برگزارش شده بود، شرکت و بر نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای نخست وزیری تاکید کردند.

از سوی دیگر «علی الفتلاوی» از رهبران چارچوب هماهنگی اعلام کرد از دعوت جریان صدر برای بازگشت به خیابان به عنوان فاجعه یاد کرد.

وی افزود: چارچوب هماهنگی در مسیر تشکیل دولت حرکت می‌کند. رایزنی‌ها میان چارچوب هماهنگی با گروه‌های سیاسی کُرد و سُنی به منظور از سرگیری جلسات پارلمان در اسرع وقت جریان دارد.

الفتلاوی تاکید کرد: تهدید به بازگشت به خیابان به نفع احدی نیست و تبعات فاجعه بار و خطرناکی برای همه به همراه خواهد داشت.

وی درباره انحلال پارلمان هم گفت: انحلال پارلمان به توافق سیاسی نیاز دارد و این باید پس از آغاز فعالیت جلسات پارلمان و تشکیل دولت جدید باشد نه الان. ما به عنوان ائتلاف چارچوب هماهنگی بر این موضوع اصرار داریم و بازگشتی هم در کار نخواهد بود.

حمایت از عملکرد «فالح الفیاض»

«رحیم الشمری» نماینده استان نینوا در پارلمان عراق از عملکرد «فالح الفیاض» رئیس سازمان حشد شعبی عراق تمجید کرد.

وی در توییتی اعلام کرد: جانفشانی‌های حشد شعبی، عراق را از پرتگاه نجات داد. فرماندهی فالح الفیاض بر سازمان حشد و تاسیس حشد العشائری یکی از دلایل وحدت ملت عراق و ریشه کنی فرقه گرایی بود و شیعه و سنی را در یک صف ضد دشمنان کشور قرار دارد و عملکرد او قابل تمجید و ستایش است.

یادآور می‌شود که صالح محمد العراقی معروف به وزیر صدر خواستار برکناری الفیاض از ریاست سازمان حشد شعبی عراق شده بود.

از سوی دیگر «محی الدین احمد» کارشناس امور امنیتی عراقی از دلایلی سخن گفت که  مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، الفیاض را برکنار نخواهد کرد.

وی افزود: توییت غصبناک وزیر صدر درباره برکناری رئیس سازمان حشد شعبی برای محافل سیاسی و امنیتی غافلگیرکننده بود و آنهم در زمانی که رهبر جریان صدر موضع حشد شعبی را در بحران منطقه الخضراء مورد تمجید قرار داده بود و در حوادث اخیر الفیاض نقشی نداشت و در شب خونین در بغداد نبود.

این کارشناس عراقی تاکید کرد: سه دلیل مانع برکناری الفیاض از سوی الکاظمی می شود؛ نخست اینکه دلیلی برای این اقدام وجود ندارد که موجب بحران دیگری در عراق می‌شود.

دوم اینکه برکناری او موجب گرایش به سمت یک طرف سیاسی می شود که این بر پیچیدگی اوضاع می افزاید.

سوم اینکه بحث توازن است که نباید فراموش شود.

وی می افزاید: الفیاض در عرصه سیاسی حضور دارد و این بر احدی پوشیده نیست. الکاظمی متوجه شرایط خطرناک هست و تا حد امکان به دنبال مهار اوضاع است.

این کارشناس امور امنیتی عراق تصریح کرد: اوضاع خطرناک و در مرز انفجار است و این موضوعی است که هادی العامری اخیرا به آن اشاره کرد و از همه طرفها خواست که به آرامش روی آورند و از حملات رسانه‌ای پرهیز کنند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز