۸ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

نماینده ایران:

طالبان به درخواست جامعه جهانی برای تشکیل دولت فراگیر پاسخ دهد

طالبان به درخواست جامعه جهانی برای تشکیل دولت فراگیر پاسخ دهد

زهرا ارشادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان که دوشنبه 7 شهریور برگزار شد، اظهار داشت: طالبان باید به درخواست های مکرر جامعه جهانی برای تکیل دولت فراگیر پاسخ دهد.

به گزارش نگاه نو، زهرا ارشادی اعلام کرد: بیش از یک سال پس از خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی و تسلط طالبان، افغانستان اکنون با بحران‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت بشردوستانه وخیم افغانستان گفت: براساس گزارش سازمان ملل، حدود ۲۵ میلیون نفر در زمان حاضر در فقر زندگی می‌کنند. حقوق بشر به‌ویژه در مورد زنان و دخترانی که هنوز از دسترسی به آموزش محروم هستند، همچنان نقض می‌شود و طالبان هنوز به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده است.

نماینده ایران تأکید کرد: این وضعیت فاجعه‌بار برای آن دسته از نیروهای خارجی که به‌صورت غیرقانونی تحت عنوان مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله و آن را اشغال کردند و چیزی جز ویرانی در پی آنها باقی نگذاشتند، مسئولیت و تعهداتی را به‌دنبال دارد. این وضعیت اسفناک همچنین یادآوری می‌کند که مداخله نظامی در کشورهای دیگر به‌بهانه مبارزه با تروریسم در حالی که ادعای ایجاد دموکراسی، صلح و رفاه را دارد، نه‌تنها ارزش‌های مشترک را تنزل می‌دهد، بلکه به آن کشورها و مردم آنها آسیب می‌رساند.

نماینده ایران گفت: جامعه جهانی باید به حمایت از افغانستان به‌ویژه در زمینه ارائه کمک‌های بشردوستانه که در زنده نگه داشتن مردم افغانستان، حفظ خدمات اساسی و تقویت اقتصاد حیاتی بوده است، ادامه دهد.
نماینده کشورمان همچنین بر بازگرداندن دارایی‌های مسدود افغانستان تأکید کرد و گفت: این دارایی‌ها متعلق به مردم افغانستان است و برای کمک به اقتصاد افغانستان و نجات جان انسان‌ها حیاتی است و نباید سیاسی یا مشروط شود.

نماینده ایران گفت: طالبان باید به درخواست‌های مکرر جامعه جهانی برای تشکیل یک دولت فراگیر که جامعه چندقومیتی افغانستان را درستی نمایندگی کند، پاسخ دهد. حکومت فراگیر تنها راه تضمین و حمایت از حقوق همه مردم افغانستان از جمله زنان و دختران و نیز اقلیت‌های زبانی، نژادی و مذهبی است.
وی افزود: علی‌رغم درخواست‌های بین‌المللی، طالبان هنوز نتوانسته است تلاش‌های قابل‌توجهی را برای تشکیل دولت فراگیر انجام دهد.
دیپلمات کشورمان تصریح کرد: تشکیل دولت فراگیر یک پیش‌نیاز و جزء حیاتی برای شناسایی بین‌المللی طالبان است.

سفیر ایران با اشاره به موج حملات تروریستی اخیر در افغانستان که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۲۵۰ نفر در ماه جاری شده است، گفت: ظهور گروه‌های تروریستی می‌تواند تهدیدی جدی برای افغانستان، همسایگان آن، منطقه و فراتر از آن باشد. طالبان باید به مبارزه با تروریسم متعهد شود و اطمینان حاصل کند که افغانستان دیگر به‌عنوان پناهگاه امن برای سازمان‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نیست.

سفیر ایران گفت: سازمان ملل متحد، به‌ویژه شورای امنیت، باید از ظرفیت‌های همسایگان افغانستان برای بهبود وضعیت رو به وخامت بشردوستانه کنونی افغانستان و تضمین صلح و توسعه بلندمدت این کشور استفاده کند.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌های خود برای کمک به مردم افغانستان و همکاری با همسایگان و سایر شرکای افغانستان برای تضمین صلح پایدار و توسعه پایدار در افغانستان ادامه می‌دهد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز