۶ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

رئیس سابق سنتکام؛

جنگ افغانستان شکستی برای ۴ دولت آمریکا بوده است

جنگ افغانستان شکستی برای ۴ دولت آمریکا بوده است

 رئیس سابق سنتکام آمریکا پذیرفت که جنگ افغانستان شکستی برای چهار دولت آمریکا در دو دهه گذشته بوده و این شکست را ترکیبی از «شکست‌های نظامی و دیپلماتیک» خواند.

به گزارش نگاه نو، پاکستان تودی به‌ نقل از فرانک مک‌کنزی گزارش داد که دلیل شکست آمریکا در افغانستان این بود که «پاکستانی‌ها هرگز باور نمی‌کردند آمریکا می‌ماند، بلکه همیشه فکر می‌کردند آنها می‌روند.»

رییس پیشین سنتکام ادعا کرد که طالبان همیشه در پاکستان پناهگاه امن داشتند و واشنگتن هرگز نتوانست این مشکل را در دو دهه «به‌ اصطلاح جنگ علیه تروریسم» حل کند یا با اسلام‌آباد در مورد آن به توافق برسد.

مک‌کنزی افزود که واشنگتن درگیر ملت‌سازی شکست‌خورده در افغانستان شده بود و بر اساس الگوی غربی حکومت‌داری در این کشور پافشاری می‌کرد، که اشتباه بود.

وی گفت: «من نمی‌دانم که افغانستان با مدل غربی قابل اداره خواهد بود؛ اما من می‌دانم که افغانستان با الگوی بومی می‌تواند اداره شود. با این‌ حال، ما به واقعیت‌های افغانستان در صحنه توجه بسیار کمی داشتیم.»

وی با بیان این ادعا که افغانستان هنوز بستری برای تهدید آمریکا است، گفت که هنوز زود است بگوید در این کشور جنگ‌زده چه اتفاقی می‌افتد.

به گفته او، گروه‌های افراطی که توسط طالبان محافظت می‌شوند، خطرات جدیدی را برای رهبری آینده ایالات‌ متحده ایجاد خواهند کرد.

فرانک مک‌کنزی از سال ۲۰۱۹ تا آوریل ۲۰۲۲ ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا را رهبری کرده است.

ایالات‌ متحده در ۳۰ آگوست ۲۰۲۱، پایان خروج از افغانستان را اعلام کرد و به جنگ ۲۰ ساله در این کشور پایان داد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز