۶ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

در دیدار باقری با مقام قطری؛

دوحه بر ادامه مسیر احیای توافق هسته ای ایران تاکید کرد

دوحه بر ادامه مسیر احیای توافق هسته ای ایران تاکید کرد

«محمد بن عبدالعزیز بن صالح الخلیفی» معاون وزیر امور خارجه قطر در امور منطقه‌ای روز شنبه در تهران با دکتر «علی باقری» معاون وزیر امور خارجه ایران در امور سیاسی دیدار کرد.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری قطر، در این دیدار روابط دوجانبه و آخرین تحولات در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران با آمریکا و تعداد دیگری از موضوعات مورد بحث قرار گرفت.

معاون وزیر امور خارجه قطر در این دیدار بر اهمیت طی مسیر در زمینه احیای توافق هسته‌ای که در راستای امنیت و ثبات منطقه است تاکید کرد و گفت که قطر در انتظار توافق نزدیک میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر بعد از ظهر روز پنجشنبه با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

آل ثانی در این تماس، تأکید کرد که قطر امیدوار است تهران و واشنگتن بتوانند بر سر احیای توافق هسته‌ای، با هم به توافق برسند.

وی با بیان اینکه قطر امیدوار است توافق هسته‌ای عادلانه‌ای حاصل شود که نگرانیهای همه طرفها را مد نظر قرار دهد، تصریح کرد، دستیابی به چنین توافق عادلانه‌ای به سود امنیت و ثبات منطقه است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد : بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز