۳ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

با هدف توسعه نیروی دریایی؛

جنگنده نسل پنجم سوخو ۵۷ ناونشین در روسیه تولید می شود

جنگنده نسل پنجم سوخو ۵۷ ناونشین در روسیه تولید می شود

صنایع دفاعی روسیه قصد دارد نوع جدید جنگنده «سوخو-۵۷» (ناونشین) را برای نیروی دریایی خود و استقرار در عرشه ناو‌های هواپیمابر جدید روسیه تولید کند.

به گزارش نگاه نو، وبگاه «نیوی کاگنیشن» روز پنجشنبه به نقل از  خبرگزاری روسی «تاس» نوشت که روسیه قصد دارد جنگنده چند منظوره نسل پنجم سوخو-۵۷ را برای ناوهای هواپیمابر جدید خود تولید کند.

سوخو-۵۷، یک جنگنده چند منظوره نسل پنجم ساخت روسیه است که برای انهدام انواع اهداف هوایی، زمینی طراحی شده است. این هواپیما دارای سرعت مافوق صوت و پوشش جاذب رادار است.

نیروی هوافضای روسیه تا اواخر سال ۲۰۲۴، ۲۲ جنگنده سوخو- ۵۷ را دریافت خواهد کرد و تعداد آنها تا سال ۲۰۲۸ به ۷۶ فروند افزایش خواهد یافت. اولین جنگنده از این نوع  سال ۲۰۲۰ به نیروهای روسیه تحویل داده شد. طراحی سوخو-۵۷ بر اساس بدنه بال ترکیبی است به گفته صنایع دفاعی روسیه، از فناوری رادارگریز استفاده می‌کند.

سوخو-۵۷ می‌تواند تا ۷۵۰۰ کیلوگرم سلاح حمل کند. این جنگنده به توپ تک لول ۳۰ میلی متری و انواع موشک‌های هوا به هوا، هوا به سطح، هوا به دریا و ضد تششع رادار مجهز است.

سوخو-۵۷ اولین جنگنده روسی با ویژگی‌های رادارگریز و تنها جنگنده نسل پنجم این کشور است. این هواپیما که با جنگنده «اف-۲۲ رپتور» آمریکایی و «چنگدو جی-۲۰» چینی رقابت دارد  اولین پرواز خود را سال ۲۰۱۰ انجام داد. یک نشریه آمریکایی اخیرا در مطلبی به احتمال فروش جنگنده‌های نسل پنجم سوخو-۵۷ ساخت روسیه به هند، الجزایر و ترکیه اشاره کرد.

وزیر دفاع روسیه به تازگی  اظهار داشت که نیروهای روسیه در نبرد با اوکراین از جنگنده نسل پنجم «سوخو-۵۷»  و موشک‌های ابرفراصوت «کینژال» استفاده می‌کند.

 «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که روسیه در عملیات نظامی خود در اوکراین از هواپیماهای سوخو-۵۷ و موشک‌های کینژال استفاده می‌کند.

شویگو گفت: «نیروهای روسیه از جدیدترین تسلیحات از جمله جنگنده‌های سوخو-۵۷ و موشک‌های ابرفراصوت صوت کینژال در عملیات نظامی در اوکراین استفاده می‌کنند.»

وی افزود: «این جنگنده از حفاظت بالایی  برابر سامانه های مختلف پدافند هوایی برخوردار است و موشک‌های بسیار قدرتمندی را حمل می‌کند که ما آزمایش کردیم و عملکرد فوق العاده‌ای دارد.»

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز