۲ شهریور ۱۴۰۱
کپی شد!

تحلیل اختصاصی نگاه نو:

زمستان سخت برای لندن/ انتخاب بین وعده‌ غذایی یا گرم کردن خانه‌ها

زمستان سخت برای لندن/ انتخاب بین وعده‌ غذایی یا گرم کردن خانه‌ها

بریتانیا این روزها با بحران‌های متعددی رو به روست؛ برخی از کارشناسان بر این باورند که ادامه وضعیت فعلی و بی‌توجهی سیاستمداران به این موضوعات، ممکن است باعث شود تا این کشور از هم فرو بپاشد.

به گزارش نگاه نو، چندی پیش، کارگران اتحادیه راه‌آهن، دریانوردی و بخش حمل و نقل سیستم متروی لندن، به دلیل عدم رضایت از حقوق و مزایای بازنشستگی خود دست به اعتصاب زدند. در جریان این اعتصاب بسیاری از خطوط مترو به حالت تعلیق درآمده و خدمات اتوبوسرانی در غرب و جنوب غربی لندن نیز مختل شد.

افزایش اعتراضات کارگری همزمان، با تشدید بحران در تامین هزینه‌های زندگی تحت تاثیر تورم دو رقمی در این کشور است. گرانی، بحران انرژی و احتمال کاهش حمایت‌های دولتی از سیستم بهداشت، منجر به این شده که نه تنها کارگران، بلکه عموم مردم انگلستان خواستار رسیدگی به وضعیت اقتصادی و دستمزدها شوند.

در همین حال، کارشناسان به وقوع بحران در بخش بهداشت عمومی و همچنین افزایش هزینه‌های انرژی در زمستان پیش رو هشدار دادند.
کارشناسان بر این باورند که ممکن است بریتانیا، با «بحران» بهداشت عمومی ناشی از افزایش قبض انرژی مواجه شود.

رهبران بهداشت عمومی بریتانیا از دولت درخواست کردند تا فوراً با افزایش قیمت‌های انرژی مقابله کند و هشدار دادند که افزایش شدید صورت‌حساب‌های خانوار منجر به بیمار شدن افراد بیشتر و افزایش تعداد مرگ و میر سالانه مرتبط با خانه‌های سرد می‌شود.

کنفدراسیون خدمات سلامت ملی در نامه‌ای به مقامات دولتی اعلام کرد که افزایش هزینه‌ها به این معناست که بسیاری از مردم مجبورند بین حذف وعده‌های غذایی برای گرم کردن خانه‌های خود یا زندگی در شرایط سرد و مرطوب یکی را انتخاب کنند.

این در حالیست که ادامه وضعیت موجود ممکن است منجر به بی‌اعتمادی مردم به دولت شده و سرمنشا اعتراضات در بریتانیا شود. درحالیکه سیاستمداران، مردم را به ریاضت اقتصادی تشویق می‌کنند، خودشان هیچ اقدام موثری انجام نداده و تنها به اختلاف طبقاتی دامن می‌زنند. این همان چیزی است که «جورج مونبیوت» به شدت بر آن تاکید می‌کند.

ستون‌نویس گاردین اشاره می‌کند که تورم، افزایش هزینه‌های انرژی و رکود دستمزدها می‌تواند به معنای فقر برای میلیون‌ها نفر باشد، اما ایدئولوژی محافظه کار بریتانیا از پاسخ دادن حذر می‌کند. او با انتقاد از عملکرد «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر بریتانیا اشاره می‌کند که جانسون به دولت متعهد نیست و همچنان در مواجهه با بحران‌ها غایب می‌شود، همانطور که در آغاز همه‌گیری غیبش زد. اکنون که چندین بحران ملی به هم نزدیک شده‌اند، به نظر می‌رسد که او به کلی تسلیم شده است. به نوشته او «نخست‌وزیران اخیر و دولت‌هایشان چه حضور فیزیکی داشته باشند چه نباشند، ما را برای هیچ یک از مشکلات بزرگی که با آن روبرو هستیم آماده نکرده‌اند».
وی همچنین اشاره می‌کند که صورت‌حساب‌های انرژی، همراه با رانت‌های تنبیهی، تورم فزاینده و راکد بودن دستمزدها و مزایا بدون اقدام موثر، ممکن است به معنای فقر واقعی میلیون‌ها نفر باشد، اما دولت هیچ اقدامی نمی‌کند. آنها همچنین در مورد بحرانی که در زمستان امسال در انتظار NHS است، چیزی برای گفتن ندارند، به خصوص آنکه شیوع مجدد همه‌گیری همزمان با بحران کمبود بودجه، همچنان وجود دارد. تنها خدمات عمومی که با کمبود عمده مواجه نیستند، دفاع (که لیز تراس قصد دارد تا حد زیادی بودجه آن را افزایش دهد) و جاده است. دلیلی وجود دارد که چرا دولت در جاده ها هزینه زیادی می کند در حالی که بقیه بخش دولتی را خفه می کند: آنها از معدود خدمات عمومی هستند که توسط افراد بسیار ثروتمند استفاده می شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز