۳۱ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه؛

سران احزاب مخالف اردوغان نامزد واحد معرفی می کنند

سران احزاب مخالف اردوغان نامزد واحد معرفی می کنند

سران احزاب مخالف رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی نشستی از تصمیم خود برای معرفی نامزد واحد برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر دادند.

به گزارش نگاه نو، در حالی که اخیرا وزیر دادگستری ترکیه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ (۲۸ خرداد ۱۴۰۲) خبر داد، مخالفان رجب طیب اردوغان ششمین نشست مشترک خود را برگزار کردند.

منابع رسانه‌ای در ترکیه گزارش دادند، رهبران ۶ حزب اپوزیسیون ترکیه در تاریخ ۲۱ آگوست (یکشنبه ۳۰ مرداد) برای ششمین بار نشستی مشترک برگزار کردند.

وبگاه ترکیه‌ای «دووا» خبر داد، نشست سران مخالف رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به مدت ۶ ساعت طول کشید و بعد از این نشست، آنها یک بیانیه مشترک منتشر و بر عزم خود برای معرفی نامزد واحد برای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند.

در این بیانیه با اشاره به وحدت این ۶ حزب اپوزیسیون علیه حزب حاکم ترکیه تصریح شده است که نامزد مد نظر واحد آنها برای رقابت با اردوغان، «رئیس‌جمهور همه آنها خواهد بود».

ششمین نشست سران احزاب مخالف اردوغان در مقر حزب سعادت به میزبانی «تمل کارا مولا اوغلو» رهبر این حزب و با حضور سران احزاب دیگر برگزار شد.

بعد از برگزاری این نشست، سران احزاب مخالف رئیس‌جمهور ترکیه قرار گذاشتند که نشست بعدی مشترک خودشان را در تاریخ دوم اکتبر به میزبانی «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق برگزار کنند.

در بخشی از بیانیه مشترک آنها آمده است: «ما با عزم خود و برای اولین بار در ۱۲ فوریه ۲۰۲۲ گرد هم آمدیم و تبدیل به امید ملتمان شدیم تا بگوییم، در برابر نتایج طبیعی نظام ریاستی که به سرعت کشور ما را به سمت فاجعه یعنی ورشکستگی در اقتصاد، بی‌اعتبار شدن در سیاست داخلی و بین‌المللی، فساد در نهادها و کادرهای عمومی و فروپاشی جامعه شناختی و روانی سوق داده است بایستیم و این روند را متوقف کنیم».

سران احزاب مخالف رجب طیب اردوغان با انتقاد از مواضع داخلی و خارجی رئیس‌جمهور ترکیه وعده دادند که به «قطبی سازی اجتماعی (در ترکیه) پایان بدهیم» و «از صلح اجتماعی اطمینان حاصل کنیم».

آنها با تکرار انتقادشان نسبت به دولت اردوغان خطاب به مردم ترکیه افزودند: «زبان خشم و نفرت از بین خواهد رفت. مهربانی و احترام متقابل پیروز خواهد شد. دموکراسی و حاکمیت قانون حفظ خواهد شد. سیاست‌های کارآمد ایجاد خواهد شد که مانع از انحطاط اخلاقی و آسیب‌های اخلاقی شود. رشوه و استثنا قائل شدن نسبت به افراد طرفداری از بین خواهد رفت و عدالت، صداقت و شایستگی خواهد آمد».

کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق، «میرال اکشنر» رئیس حزب خوب، تمل کارا مولا اوغلو رئیس حزب سعادت، «علی باباجان» رئیس حزب دموکراسی و پیشرفت، «احمد داوود اوغلو» رئیس حزب آینده، «گلتکین اویصال» رئیس حزب دموکرات ترکیه پیش از این پنج نشست مشترک ترتیب دادند.

تحلیلگران بر این باورند که «از زمان برقراری نظام ریاست‌جمهوری پس از همه‌پرسی که در ۱۶ آوریل ۲۰۱۷ برگزار شد، سیستم ریاست جمهوری به کانون قطبی شدن شدید محافل سیاسی ترکیه تبدیل شده است، زیرا ائتلاف حاکم آن را به عنوان سیستم ایده آل برای ترکیه می‌بیند، در حالی که احزاب مخالف آن را حاکمیت و اقتدار فردی می‌دانند و می‌گویند که این نظام به عنوان یک نظام سیاسی مناسب نیست

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز