۳۰ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

پاسخ ما به کنش رسانه‌ای و هنجاری دیگران چیست؟

پاسخ ما به کنش رسانه‌ای و هنجاری دیگران چیست؟

مطبوعات و رسانه‌ها بعنوان نهادهای اجتماعی واسط بین حکام و مردم، نقش مهمی در شکل‌گیری و شکل‌دهی به جامعه ایفاد می‌کنند.

انتقال صریح مطالبات، خواسته‌ها، انتقادات و حتی اعتراضات مردم به حاکمیت و انتقال و جامعه پذیر نمودن قوانین، سیاست‌ها و رویکردهای حاکمیت به مردم از جمله مهترین کارکردهای رسانه می‌باشد.

کارکرد رسانه صرفا در محیط اجتماعی و سیاسی یک کشور محدود نمی شود و کارکردهای فراسرزمینی نیز متصور است اما برخی کشورها از رسانه بعنوان ابزار جنگ روانی علیه افکارعمومی و امنیت ملی سایر کشورها بهره برداری می‌کنند.
کنش رسانه ای مداخله گر و بی ثبات ساز با استفاده از تاکتیک ها و تکنیک های نوین رسانه ای، از سوی کشورهای متخاصم همواره مورد توجه صاحب نظران بوده است. اما موضوع تنها به کنش رسانه‌ای محدود نمی شود و برخی کشورها بخود اجازه می دهند که کنش هنجاری نیز داشته باشد.

تحریک اقوام و اقلیت‌ها و تقویت نیروهای گریز از مرکز، در پیوند با کنش رسانه‌ای مداخله‌گر و فعال سازی ترول‌های رباتیک و جعلی در شبکه‌های اجتماعی، معرف جنگ شناختی و نوین در عصر حاضر است. جنگی که نه تنها برای آن هزینه نمی شود بلکه در بستر آن برای مهاجم درآمدزایی نیز می کند!

جنگ شناختی با ابزار رسانه و یارگیری هنجاری، تاکنون جنگی بدون تبعات و اقدام متقابل برای کنشکر مهاجم بوده است. چراکه هیچ گاه حوزه رسمی، مسئولیت آن را بعهده نمی گیرد و آنچه عیان است، نقش سلبریتی‌ها، اینفلوئنسرها، ترول‌های رباتیک و فیک و خرده رسانه‌های زرد بی نام و نشان می‌باشد.

در برابر کنش رسانه‌ای و هنجاری مهاجم، باید اقدام در همان سطح و همان اندازه طراحی و در جهت عکس اعمال شود. بی حرکتی و سکون آسیب زاست. نگاه بروکراتیک به این موضوع، مفسده انگیز است. باید کنشگران خودی دست بکار شده و اقدام متقابل را ساماندهی و سازماندهی کنند. مطبوعات و رسانه‌ها بعنوان رکن چهارم دموکراسی نیازی نیست منتظر کمیته‌ها، شوراها، قرارگاه‌ها و دستورالعمل‌ها شوند. کنش متقابل در برابر اقدامات خصمانه علیه فکر و ذهن و آرامش افکارعمومی نباید معطل دیوانسالاری‌های فشل کننده شود. باید به سمت اقدام و اثرگذاری رفت. زمانی که مهاجم نه به پشت در خانه، بلکه در خانه نشسته است، نیازی به تشکیل جلسه نیست و باید مهاجم را هزیمت نمود.

محمدعلی صنوبری
سردبیر خبرگزاری نگاه‌نو

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز