۲۶ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

حسن کاظمی قمی؛

تا زمانی که دولت فراگیر در افغانستان شکل نگیرد، ایران آن را به رسمیت نمی شناسد

تا زمانی که دولت فراگیر در افغانستان شکل نگیرد، ایران آن را به رسمیت نمی شناسد

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان اعلام کرد تا زمانی که دولت فراگیر در افغانستان شکل نگیرد، ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

به گزارش نگاه نو، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در نشست خبری یک سالگی خروج آمریکا از افغانستان گفت: یکسال از فرار طراحی شده نظامیان آمریکا و حکمرانی طالبان گذشت. فرار آمریکا پایان رفتار و سیاست‌های این دولت نیست. نظامی‌های آمریکا خارج شدند اما تیم‌های جاسوسی آنها در این کشور حضور دارند. در این فضا ایران بر پایه نگاه حمایت به مردم افغانستان سیاست تعاملی با طالبان را دنبال کرد.

اما این تعامل با چند ملاحظه توام شد. تا زمانی که دولت فراگیر شکل نگیرد ایران این دولت را به رسمیت نمی‌شناسد. ایران منافعی را تعریف کرد از رهگذر این تعامل. حق آبه و تامین امنیت مرزها، مقابله با تروریسم و موضوعات مشابه، جزو ملاحظات ایران بود. ما توانستیم بر بخشی از آن اهداف فائق بیاییم.

وی ادامه داد: ایران در این کشور با چهار پدیده مواجه است: ۱. جریانی در این کشور حاکم شده و به دنبال حکمرانی کامل است اما ایران بر حکومت مشارکتی تاکید دارد. ایران مصلحت مردم افغانستان و مصالح ایران را در گرو شکل گیری حکومتی می‌داند که تمامی اقوام در آن مشارکت داشته باشند. مفهومی که ایران می‌گوید به معنی دخالت در امور این کشور نیست.

ایران به دنبال حکومتی است که از خواسته‌های تمام مردم افغانستان شکل گرفته باشد. منطق اول این است که هر جریانی به تنهایی حاکم شد دوام نیاورد. دوم این است که یک جریان نمی‌تواند از تمام مشکلات بر بیاید. سوم این است که قومیت‌های دیگر وجود دارند.

۲. موضوع دیگر این است که تلاش دشمن است که به دنبال این هستند تا ایران را در باتلاق امنیتی در افغانستان گیر اندازند. ایران طی یکسال توانست از این طرح عبور کند و مسیر همکاری با افغانستان را پیش ببریم.

۳. اتخاذ سیاست‌های ایجاد بی‌ثباتی و درگیری داخلی توسط آمریکا و متحدین آن است. آمریکا نیامد که بیست سال هزینه کند و برود و بعد رقبای آمریکا وارد این کشور شده و سرمایه گذاری کنند. ما تلاش کردیم که افغانستان به این سمت نرود.

۴. ما به دنبال ایجاد یک همکاری در حوزه‌های فرهنگی اقتصادی و تجاری بودیم. به هر میزان که امنیت در این کشور بی ثبات شود باعث سیل مهاجرت جمعیت به ایران می‌شود. ایران با وجود این چالش‌ها به دنبال تقویت روابط در چارچوب حمایت از تمام مردم این کشور بود.

کاظمی قمی درباره پروژه‌های آمریکایی در کشور افغانستان اظهار کرد: یکی از سیاست‌های آمریکا ایجاد جنگ داخلی و آشوب در این کشور است. برای آن از ابزارهای مختلف استفاده می‌کنند؛ یک، ظهور داعش در این کشور؛ دو، ایجاد فتنه‌های مذهبی و قومی.

برای مثال در جریان بلخاب، یک فرمانده جدا شده طالبان در بلخاب ادعا کرد که از قوم هزاره به اسم جنبش مقاومت حمایت می‌کند. وقتی شما با بزرگان صحبت می‌کنی می‌گویند که این جریان مورد تایید و حمایت ما نیست. آن‌هایی که حمایت می‌کردند بعدا گفتند اشتباه بود و مربوط به مقاومت مردمی نبود. آمریکایی‌ها به اسم مقاومت به دنبال ایجاد آشوب هستند.

بعد از اینکه طالبان در قدرت قرار گرفت، اولین اقدام ما این بود که جلسه‌ای برای نخستین بار با رهبران طالب و مقاومت در تهران برگزار شد. آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که به اسم مقاومت سوءاستفاده کرده و جنگ داخلی راه بیندازند.

آمریکایی‌ها در این بیست سال جلوی مقاومت را گرفتند. ترور و زندانی کردن روسای مقاومت توسط آمریکا صورت گرفت. آنچه که امروز ما در افغانستان تاکید می‌کنیم این است که رهبران مقاومت با طالبان رابطه برقرار کرده و به تفاهم برسند. امروز افغانستان شرایط یک کشوری که مسائل خودش را در داخل حل کند ندارد. افغانستان با بحران‌هایی مواجهه است که منشا خارجی دارد. این کشور امروز نیازمند کمک‌های جهانی است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز