۲۵ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

طراد حماده در گفتگو با نگاه نو مطرح کرد؛

تغییر معادله از “نیل تا فرات” به” از نهر تا بحر”

تغییر معادله از “نیل تا فرات” به” از نهر تا بحر”

طراد حماده وزیر سابق لبنانی اعلام کرد که ادبیات سیاسی منطقه و جهان تغییر کرده است و معادلات جدیدی در سایه بروز و ظهور گفتمان مقاومت اسلامی شکل گرفته است.

به گزارش نگاه نو، از سال ۱۹۴۸ تا امروز که بیش از هفت دهه از اشغالگری رژیم صهیونیستی می گذرد، کمتر کسی گمان می کرد که دهه هشتم یک دهه نفرین شده برای اسرائیل باشد. البته  آموزه های اعتقادی یهودیان صهیونیست نیز بر این موضوع صحه می گذارد.

طراد  حماده وزیر سابق لبنانی و نویسنده و پژوهشگر مسائل منطقه در گفتگوی اختصاصی با نگاه نو با اشاره به تحولات و رویدادهای میدانی و سیاسی چند سال اخیر در منطقه غرب آسیا گفت: با وجود تلاش دستگاه رسانه‌ای غرب و اسرائیل و نیز تبلیغات شبکه های تلویزیونی وابسته اما باید پذیرفت که ادبیات سیاسی منطقه و جهان تغییر کرده است و معادلات جدیدی در سایه بروز و ظهور گفتمان مقاومت اسلامی شکل گرفته است.

این تحولات در سال ۲۰۰۰  همزمان با عقب نشینی رژیم صهیونیستی از لبنان آغاز شد؛ اگرچه اسرائیلی‌ها این عقب نشینی را یک اقدام تاکتیکی عنوان کردند اما تمامی مولفه ها و شاخص ها نشان می داد که رژیم صهیونیستی تحت فشار مقاومت مجبور به عقب نشینی شده است.

اوج شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه لبنان در سال ۲۰۰۶ بود که از آن زمان ادبیات اسطوره‌ای رژیم صهیونیستی در هم شکست.

این همان اسرائیلی است که در سال ۱۹۸۲ تا مرکز بیروت آمد و معتقد بود که اگر میدانست اشغال بیروت به این آسانی است به جای ارتش با یک گروه موسیقی به بیروت می آمد.

اسرائیل  بنیان تشکیلی خود را بر اساس شعار نیل تا فرات بنا نهاده بود و هم اکنون نیز در اندیشه تحقق این ایده است.

جنگ ۲۰۰۸ غزه و تحولات بعدی نشان داد که تحقق ایده رژیم صهیونیستی دیگر کار آسانی برای این رژیم نیست به ویژه اینکه معادله جدیدی به نام از نهر تا بحر  شکل گرفت که خواهان آزادی تمامی فلسطین است و این یعنی نابودی تفکر و جنبش صهیونیسم.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز