۲۲ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

تحلیلگر عراقی در گفتگو با نگاه نو؛

راهبرد اردوکشی خیابانی بی نتیجه است/ انحلال مجلس باید بر اساس قانون اساسی انجام شود

راهبرد اردوکشی خیابانی بی نتیجه است/ انحلال مجلس باید بر اساس قانون اساسی انجام شود

علی فاهم تحلیلگر و فعال رسانه‌ای عراق اعلام کرد که راهبرد اردوکشی خیابانی بی نتیجه است و انحلال پارلمان باید بر اساس قانون اساسی انجام شود.

به گزارش نگاه نو، تحولات و رویدادهای عراق در یک سال گذشته به دلیل بی ثباتی و عدم استقرار سیاسی و همچنین برگزار نشدن انتخابات و عدم تشکیل دولت جدید به خودی خود یک بحران شده بود.

تلاش‌ها برای به تاخیر انداختن انتخابات کارساز نشد و سرانجام انتخابات با وجود تمام نقص ها و البته موارد محسوس تقلب و دخالت نماینده سازمان ملل و برخی کشورهای عربی برگزار شد.

با وجود تمامی این نواقص اما عقلای عراق به ویژه چارچوب هماهنگی شیعی تصمیم گرفت برای حفظ وحدت و تمامیت ارضی عراق و نیز همگرایی سیاسی بین جریان های مختلف و احزاب  این کشور سکوت کند.

مقتدا صدر با آنکه انتخابات را تحریم کرده بود اما در انتخابات شرکت کرد و توانست اکثریت کرسی های مجلس را با ۷۳ کرسی به دست آورد.

وی پس از آن از تمامی اعضای فراکسیون صدر خواست تا استعفاء دهند. مقتدا صدر تنها به این رویکردها اکتفا نکرد و در آخرین اقدام از طرفداران خود خواست تا ساختمان مجلس را محاصره کنند.

وی در اقدام چند روز گذشته نیز خواستار انحلال مجلس با روشهای غیر قانونی شد.

علی فاهم تحلیلگر  و فعال رسانه‌ای عراق در این رابطه اظهار داشت که اردوکشی خیابانی راه حل خوبی برای حل مشکلات یا روش قانونی انحلال پارلمان نیست.

وی ادامه داد که انحلال پارلمان باید بر اساس مفاد قانون اساسی و رای اعضای پارلمان انجام شود و حتی دستگاه قضایی و شورای عالی قضایی هم دارای اختیارات و صلاحیت چنین اقدامی نیست.

فاهم ادامه داد: نباید امنیت و تمامیت ارضی عراق فدای مصلحت اندیشی و منافع شخصی شود.

این تحلیلگر عراقی اعلام کرد: ادامه چنین وضعیتی یعنی وضعیت بی دولتی نه تنها شرایط معیشتی و اقتصادی مردم را دشوار می‌کند بلکه استقرار و امنیت عراق را خدشه‌دار خواهد کرد و بی تردید به بازگشت گروه های تروریستی کمک خواهد کرد، هر چند ما معتقدیم حشد شعبی همچنان مانع و سد محکمی در برابر احیاء و بازگشت گروه های تروریستی است.

این تحلیلگر عراقی افزود: بنابراین بهترین راه برای برون رفت از بحران سیاسی کنونی، عقلانیت سیاسی و تصمیم بر اساس قانون اساسی عراق است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز