۱۹ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

ناصر قندیل در گفتگو با نگاه نو مطرح کرد:

پرونده های باز در منطقه/سناریوی بی دولتی در لبنان و عراق

پرونده های باز در منطقه/سناریوی بی دولتی در لبنان و عراق

ناصر قندیل تحلیلگر معروف لبنانی اعلام کرد که آمریکا در پی ناامیدی از معادلات چند سال گذشته در منطقه، سناریوی جدیدی را در عراق و لبنان دنبال می کند که هدف آن خلا سیاسی و دولتی در این کشورها است.

به گزارش نگاه نو، ناصر قندیل با اشاره به سناریوی جدید آمریکا برای ادامه فرایند پرونده های باز در منطقه و تلاش برای ایجاد خلا سیاسی بویژه در لبنان و عراق گفت: واشنگتن بعد از ناامیدی از معادلات چند سال گذشته در منطقه و شکست گروه‌ تروریستی داعش، سناریوی جدیدی را مبنی بر ایجاد اختلاف بین جریان های سیاسی در منطقه به ویژه عراق و لبنان دنبال می کند که هدف آن خلاء سیاسی و دولتی در آن است.

ناصر قندیل ادامه داد که تصور آمریکا این است که با ایجاد اختلاف بین جریان های سیاسی می تواند با هزینه کمتری بر کشورها تسلط یابد و جریان های همسو با خود را حمایت کند.

این تحلیلگر لبنانی افزود تمامی سناریوها با یک هدف آن هم خلع سلاح مقاومت و اعتبار زدایی از گفتمان مقاومت اسلامی در منطقه برنامه‌ریزی می‌شود.

وی ادامه داد فشار‌های حداکثری سیاسی و اقتصادی علیه ایران و محور مقاومت نیز در این راستا صورت می گیرد تا نقش حمایتی و منطقه ایران از محور مقاومت کاسته شود.

وی ادامه داد: تحولاتی که در عراق و لبنان می گذرد و برخی جریان‌های سیاسی خواسته یا ناخواسته وارد قواعد بازی آمریکا شدند در راستای همین سناریوهای آمریکا برنامه‌ریزی شده است.

فشارهای اقتصادی و القای ناکارآمدی از یک سو و تحریک و حمایت مالی برخی جریانهای سیاسی در راستای تأمین منافع پیرامونی رژیم صهیونیستی انجام می گیرد.

وی ادامه داد که البته مقاومت در برابر این معادلات دست بسته نمانده است و در کنار توازن نظامی و سیاسی وارد یک معادله بازدارنده اقتصادی شده است.

این تحولات در حالی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر به منطقه نتوانست به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز