۱۵ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

«بایدن به یک کاسه سوپ در خانه سالمندان نیاز دارد، نه دسترسی به کدهای هسته‌ای

«بایدن به یک کاسه سوپ در خانه سالمندان نیاز دارد، نه دسترسی به کدهای هسته‌ای

محبوبیت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در بحبوحه رکود اقتصادی در این کشور ضربه چشمگیری خورده است و۷۱درصد آمریکایی ها خواهان نامزدی دوباره وی در انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۴این کشور نیستند.

به گزارش نگاه نو، در تحقیقات و نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته آمده است که، خروج نیروهای آمریکایی از أفغانستان در اوت ۲۰۲۱، تورم و بحران انرژی بر محبوبیت بایدن تاثیر منفی گذاشته و محبوبیت او را به شدت کاهش داده است.

در آخرین نظرسنجی صورت گرفته، آمده است که نزدیک به ۷۰ درصد از آمریکایی‌ها نمی‌خواهند بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ نامزد ریاست جمهوری شود. در نظرسنجی ملی جدید دانشگاه کوئینیپیاک حدود ۷ نفر از هر ۱۰ آمریکایی (۷۱ درصد) گفتند که نمی‌خواهند بایدن دوباره نامزد ریاست جمهوری شود.

یک نظرسنجی جدید  Des Moines Register در آیووا نیز نشان داد که دو سوم ساکنان آیوایی (۶۷ درصد) امیدوار بودند که بایدن در سال ۲۰۲۴ دوباره نامزد نشود.

به نظر می رسد، مهمترین عاملی که باعث کاهش محبوبیت بایدن شده، به مسائل اقتصادی، تورم فزاینده و نگرانی‌ها درباره امنیت شغلی باز می‌گردد؛ در یک نظرسنجی که درباره عملکرد اقتصادی بایدن پرسیده شده بود، ۶۵ درصد از شرکت کنندگان گفته‌اند که سرگرمی‌هایی مانند غذا خوردن در بیرون از خانه یا رفتن به سینما و کنسرت‌ها را کاهش داده‌اند. در میان شرکت کنندگان، ۶۱ درصد گفته‌اند که کمتر رانندگی می‌کنند و ۵۴ درصد می‌گویند که تعداد سفرهای خود را کاهش داده‌اند.

پس از آمارهای ارائه شده از روند نامساعد در تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال اخیر، اخبار بد دیگری برای دولت بایدن منتشر شد که مربوط به رکوردزنی نرخ تورم در این کشور بود. آمریکا در حال حاضر، با تورم ۸ درصدی رو به‌روست که چنین رقمی برای جامعه آمریکا بسیار بالا محسوب می‌شود. از سوی دیگر، بحران انرژی و گران شدن قیمت بنزین نیز علاوه بر اینکه بر گران شدن حمل و نقل تاثیر گذاشته، باعث گران شدن قیمت محصولات نیز شده است.

 این در حالیست که درآمد شهروندان آمریکایی همگام با افزایش قیمت‌ها نیست و چنین شرایطی باعث شده تا آمریکایی‌ها گرانی را بیشتر ‌احساس کنند. علاوه براین، کاهش امنیت شغلی در آمریکا که متاثر از دوران پاندمی بوده، نگرانی‌ها را افزایش داده است.

در چنین شرایطی افزایش هزینه‌های زندگی برای مردم آمریکا نگران کننده شده و نتایج یک نظر سنجی نشان می‌دهد که سه چهارم مردم آمریکا یعنی حدود ۷۴ درصد از نحوه برخورد دولت بایدن با تورم ناراضی بوده و فقط  ۲۵ درصد از سیاست‌های اقتصادی او خشنودند. کارشناسان بر این باورند که افزایش نارضایتی‌های مطرح شده از عملکرد بایدن شانس وی را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا به شدت کاهش داده است.

علاوه بر مشکلات اقتصادی، دلایل دیگری نیز در کاهش محبوبیت بایدن نقش داشته که می‌توان به ماجرای قوانین مربوط به سقط جنین، تغییرات آب و هوایی و آتش‌سوزی‌های گسترده و پیامدهای بعد از آن همچون آلودگی آب‌ها، شیوع کرونا و آبله میمون، و در نهایت نقض حقوق بشر با سفر به عربستان اشاره کرد.

آمریکای مدعی حقوق بشر، بی‌توجه به حساسیت موضوع کشته شدن جمال خاشقجی به دستور بن سلمان، به عربستان سفر و با ولیعهد دیدار کرد، بلکه بتواند در این دیدار موافقت سعودی‌ها در افزایش استخراج نفت را جلب کند. اما، با سردی بن سلمان رو به رو شد و حتی عربستان با خواسته آمریکایی‌ها در باره افزایش استخراج نفت موافقت نکرد. این سفر بی‌نتیجه، هزینه سنگینی را برای شخص بایدن و حزب دموکرات به دنبال داشت و این احتمال می‌رود که در انتخابات ۲۰۲۴، بایدن دیگر گزینه دموکرات‌ها نباشد.

خروج آمریکا از أفغانستان و پیشروی طالبان در این کشور، انتقادات زیادی را متوجه بایدن کرد و باعث شد بسیاری به این باور برسند که آمریکا هرگز متحد قابل اعتمادی نبوده است. علاوه بر ماجرای أفغانستان، پرونده هسته‌ای ایران نیز از دیگر نقاط تیره در دوران ریاست جمهوری بایدن محسوب می‌شود.

نکته مهم دیگر، به چهره رسانه‌ای بایدن و تیمش بر می‌گردد؛ عدم سلامت روانی بایدن، گاف‌های پی در پی و ضعف ذهنی و جسمانی او باعث شده تا نه تنها او را مناسب ریاست جمهوری ندانند، بلکه مورد تمسخر قرار دهند. یکی از مجریان شبکه تلویزیونی اسکای نیوز استرالیا با اشاره به عدم سلامت ذهنی بایدن گفته بود: «بایدن به یک کاسه سوپ در خانه سالمندان نیاز دارد، نه دسترسی به کدهای هسته‌ای» .

اشتباهات بایدن و مواضع منفعلانه «کاملا هریس» باعث شد تا جایگاه دموکرات‌ها آسیب ببیند و این در حالیست که دونالد ترامپ همچنان از محبوبیت نسبتا بالایی برخوردار است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز