۹ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

پس از آشوبگری طرفداران صدر؛

جلسات پارلمان عراق تا اطلاع ثانوی تعلیق شد

جلسات پارلمان عراق تا اطلاع ثانوی تعلیق شد

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق بعد از ظهر امروز شنبه در واکنش به آشوبگری حامیان جریان صدر در بغداد، تأکید کرد که این کشور، با وضعیت حساس و دشواری مواجه است.

به گزارش نگاه نو، الحلبوسی با انتشار بیانیه‌ای، خواستار «فرو خوردن خشم و در پیش گرفتن صبر و انجام مسئولیت ملی صادقانه» شد و گفت که اختلاف نظر بین طرفهای مختلف، طبیعی است، ولی گفت‌وگو راهکار این مشکل است.

وی ضمن دعوت از همه طرفهای سیاسی در عراق برای در نظر گرفتن منافع ملی، خبر داد که جلسات پارلمان را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرده است.

درخواست از نخست‌وزیر

خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از بیانیه الحبوسی گزارش داد، فرمانده کل نیروهای مسلح هم باید برای حفظ نهادها و حمایت از تظاهرات‌کنندگان، تدابیر لازم را اتخاذ کند.

وی با اشاره به اینکه معترضان باید مسالمت‌آمیز بودن تظاهراتها را حفظ کنند، از همه احزاب سیاسی خواست که «اجلاس ملی فوری» برگزار کنند و منافع ملی را بر منافع حزبی و گروهی ترجیح دهند.

سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق هم در واکنش به آشوبگری حامیان جریان صدر، تأکید کرد که وضعیت عراق مستلزم حاکم کردن زبان عقل و منطق و گفت‌وگو است.

در پی تشدید ناآرامی‌ها در بغداد به دلیل اعتراض‌های خیابانی حامیان جریان صدر شماری از معترضان، برای دومین بار طی یک هفته گذشته وارد ساختمان پارلمان عراق شدند.

احزاب سیاسی در عراق امروز منتظر برگزاری جلسه پارلمان برای آغاز روند سیاسی جدید بودند، اما جریان صدر دوباره در اقدامی خلاف قانون، طرفدارانش را به تظاهرات دعوت و فضای بغداد را متشنج و آشوب‌زده کرده است. چهارشنبه پیش نیز، این معترضان حامی صدر، به ساختمان پارلمان حمله کرده بودند و به اموال عمومی آسیب زده بودند.

در ادامه کارشکنی در روند سیاسی عراق، جریان صدر امروز شنبه با لشگرکشی خیابانی، طرفدارانش را در حوالی میدان تحریر و مقابل ورودی «منطقه سبز» بغداد جمع کرده است.

طرفداران جریان صدر از دیروز فراخوان تظاهرات را در فضای مجازی بارها بازنشر کردند تا امروز شنبه مقابل ورودی منطقه سبز برگزار شود. به‌رغم بستن پل‌ها و مسیرهای منتهی به میدان تحریر و ورودی منطقه سبز در مرکز پایتخت عراق، آشوبگران حامی «سید مقتدی الصدر» امروز (شنبه) تهدید کردند که وارد منطقه «الخضراء» (سبز) خواهند شد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز