۶ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی؛

گزارش خبرنگار نگاه نو از استانبول درباره پیامدها و دستاوردهای سفر اردوغان به تهران

گزارش خبرنگار نگاه نو از استانبول درباره پیامدها و دستاوردهای سفر اردوغان به تهران

خبرنگار نگاه نو از استانبول در گزارشی به پیامدها و دستاوردهای سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران و دیدار وی با روسای جمهور ایران و روسیه در نشست آستانه پرداخت.

وضعیت داخلی ترکیه در حال بحرانی شدن است. بویژه که شرایط اقتصادی خوبی در ترکیه حاکم نیست.
بنابراین به نظر می رسد که دولت انکارا تلاش می‌کند تا سیاست خارجی خود را برای بهبود وضعیت داخلی و نیز افزایش شانس پیروزی در هر فرآیند سیاسی داخلی بویژه انتخابات درون حزبی بهبود بخشند.

با کاهش ارزش لیر و وضعیت بد اقتصادی ترکیه به سمت ایران متمایل شد. در نتیجه دیدار رئیس جمهور ترکیه با همتای ایرانی خود منجربه تفاهمات تازه‌ای به ویژه در زمینه تجهیز ترکیه به انرژی شد.

این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد تا در منطقه یک اجماع علیه ایران ایجاد کند و بتواند تهران را در یک انزوای سیاسی و اقتصادی قرار دهد با توجه به نشست تهران می‌توان گفت که بایدن و آمریکا بازنده اصلی نشست آستانه هستند.

“اشیکجون اکفرات” سردبیر اخبار خارجی روزنامه ایدلنیک ترکیه در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار نگاه نو در استانبول با اشاره به دیدار رئیس جمهور ترکیه از تهران گفت که تفاهمی که میان ایران روسیه و ترکیه نشسته آستانه امضا شد در حقیقت با عث رنجش آمریکایی‌ها شده است.

وی ادامه داد که این نگرانی آمریکایی‌ها از توافق ترکیه ایران و روسیه به گونه‌ای بود که از طریق کانالهای غیر رسمی و بویژه روزنامه نیویورک‌ تایمز نگرانی خود را اعلام کردند.

وی ادامه داد که آمریکایی ها اعلام کردند که چنین توافقی را نخواهد پذیرفت.

این در حالی است که توافق در نشست آستانه ویژه تفاهماتی که در زمینه اقتصادی میان ایران ترکیه و روسیه انجام گرفت انتقال غلات در سایه بحران اوکراین کمک شایانی می کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز