۵ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

رسانه ها اعلام کردند؛

جزئیات جلسه شورای امنیت درباره حمله ترکیه به عراق

جزئیات جلسه شورای امنیت درباره حمله ترکیه به عراق

«فواد حسین» وزیر خارجه عراق در جلسه شورای امنیت بر ضرورت صدور قطعنامه‌ای در محکومیت حمله ترکیه به «زاخو» و الزام این کشور به تخلیه نیروهایش از عراق تأکید کرد.

به گزارش نگاه نو، بر اساس بیانیه رسمی وزارت خارجه عراق، «فؤاد حسین»، وزیر خارجه عراق، در سخنان خود در نشست فوق‌العاده شورای امنیت که بامداد امروز به درخواست عراق برای بررسی حمله ترکیه به خاک عراق برگزار شد ضمن استقبال از بیانیه شورای امنیت در محکومیت حمله ترکیه، تأکید کرد که ارتش ترکیه دست به تجاوز به خاک و حاکمیت ارضی و جان شهروندان عراقی زد و در این حمله ۹ غیر نظامی از جمله یک دختربچه جان باخته و ۳۳ نفر زخمی شدند.

وی بیان کرد: عراق شواهد و مدارک مربوط به حمله را از محل حادثه گردآوری کرده که شامل تکه‌هایی از گلوله سنگین توپ‌هایی است که ترکیه از آنها استفاده می‌کند و افزود که این تجاوز علامت روشنی است که نشان می‌دهد ترکیه به درخواست عراق برای توقف نقض حاکمیت کشور بی‌توجه است.

فواد حسین تصریح کرد: تاکنون ۲۹۶ یادداشت اعتراضی درباره حملات ترکیه ارائه شده است. عراق بار دیگر ضمن محکومیت این حمله نسبت به ادامه تجاوزات ترکیه هشدار می‌دهد.

وزیر خارجه عراق تأکید کرد: این حادثه موجب خشم فراگیر در سراسر عراق شده است. عراق مصوبه مجلس ترکیه در اکتبر ۲۰۲۱ درباره تمدید حضور نیروهایش در خاک عراق را محکوم می‌کند.

فؤاد حسین اعلام کرد که عراق همچنان به حل اختلافات از روش‌های دیپلماتیک پایبند است و از شورای امنیت می‌خواهد که به مسئولیت خود در حفاظت از صلح و امنیت بین‌المللی عمل کند و با صدور قطع‌نامه‌ای فوری ترکیه را ملزم به خروج نیروهای اشغالگر خود از خاک عراق سازد و این پرونده را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: بدون تردید امروز و نیز در آینده شاهد تلاش ترکیه برای این توجیه خواهیم بود که همه آنها توجیهات غیر قانونی است و تأکید کرد که ترکیه مسائلی بی اساس را که مربوط به مشکلات داخلی خودش با حزب کارگران کردستان است برای این حملات بهانه کرده است.

وزیر خارجه عراق گفت: ترکیه ادعایی بی اساس درباره وجود توافقی برای حضور نظامی در عراق مطرح کرده و عامل اصلی شکل‌گیری این بحران خود ترکیه است و عملکردش در این باره امنیت و صلح در عراق را با تهدید مواجه می‌کند و اقدام ترکیه در صادر کردن مشکلاتش به عراق غیر قابل قبول است.

او خواستار تشکیل یک تیم بین‌المللی مستقل برای تحقیق درباره این اقدام ترکیه و صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور برای اخراج نیروهای ترکیه از خاک عراق و نیز محکومیت حمله ترکیه و تضمین برخورد با عاملان اقدام اخیر و الزام ترکیه به پرداخت خسارت شد.

فواد حسین تأکید کرد که عراق آماده همکاری با کشورهای ذی‌ربط برای اخراج نیروهای حزب کارگران ترکیه از خاک عراق است و حضور این نیروها را موجب بر هم خوردن امنیت و ثبات در کشور می‌داند. ملت عراق با امیدواری بسیار این جلسه را پیگیری می‌کند.

وی افزود که دولت عراق با جدیت برای کاهش اختلافات در منطقه تلاش می‌کند و با قاطعیت مخالف تبدیل عراق به میدان منازعات بین‌المللی است.

از سوی دیگر «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق نیز گفت که عراق خواستار خروج نیروهای ترکیه از اراضی خود است.

پلاسخارت در جلسه شورای امنیت درباره حمله ترکیه به دهوک تاکید کرد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق کمیته‌ای برای تحقیقات درخصوص حمله به دهوک تشکیل داده است.

وی با اشاره به اینکه دولت عراق عامل این حمله را نیروهای ترکیه می داند، بیان کرد: حزب کارگران کردستان مسئولیت خود در حمله به دهوک را رد کرده است.

پلاسخارت ضمن اشاره به اینکه دولت عراق گفته است مساله حمله ترکیه به دهوک را در شورای امنیت مطرح می کند، در ادامه تاکید کرد که عراق خواستار خروج نیروهای ترکیه از اراضی خود است.

در ادامه این جلسه نمایندگان امریکا و امارات و ایرلند و گابون و هند و نروژ و غنا و مکزیک و فرانسه و روسیه و انگلستان و کنیا و چین و آلبانی و برزیل نیز در سخنانی این حمله را محکوم و بر اهمیت حفاظت از امنیت و ثبات در عراق و احترام به حاکمیت ارضی این کشور تأکید کردند.

روز چهارشنبه هفته گذشته، ترکیه یک مرکز گردشگری در منطقه زاخو در شمال عراق را هدف حمله توپخانه‌ای قرار داد که در آن ۹ تن جان باختند و ده‌ها تن هم زخمی شدند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز