۳ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

ناصر کنعانی:

ابراز تمایل بن سلمان برای گفتگو با ایران/ به دنبال کاهش روابط سیاسی با سوئد نیستیم

ابراز تمایل بن سلمان برای گفتگو با ایران/ به دنبال کاهش روابط سیاسی با سوئد نیستیم

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام تمایل ولیعهد سعودی برای گفتگوهای رسمی با ایران اظهار داشت که تهران به دنبال کاهش روابط سیاسی با سوئد نیست.

به گزارش نگاه نو، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه درباره احیای برجام گفت: سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم را به مذاکرات گره نزند. رویکرد دیگر این است که ایران به روند مذاکرات جدی پایبند است و این روند را تا دستیابی به توافق خوب و پایدار ادامه خواهد داد.

او افزود: ایران هیچگاه میز مذاکرات را ترک نکرد. فارغ از مواضع رسانه‌ای که مقامات آمریکا در خصوص روند مذاکرات مطرح می‌کنند و انتظاراتی که مطالبه می‌کنند، ایران در این زمینه نه احساسی و نه شتاب زده عمل می‌کند و منافع ملت را قربانی نمی‌کند. روند گفتگوها در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با آقای مورا و هم در سطح وزیر محترم امور خارجه با آقای بورل در حال انجام است. برخی کشورهای دیگر هم در سطوح مختلف برای مساعی جمیله ورود کردند و پیشنهاداتی را برای نزدیکی مطرح کردند. در منطقه خودمان نیز برخی کشورهای دوست تلاش‌هایی را انجام دادند، هر کدام دارند به سهم خودشان تلاش می‌کنند. ما به سهم خود در مذاکرات جدی هستیم و انعطاف زیادی هم داشتیم. اگر آمریکایی‌ها حسن نیت انجام دهند و اگر به تعهدات خود پایبند باشند می‌توان گفت که توافق پیشرفت خواهد داشت.

بیشترین بازدید مقامات آژانس از مراکز هسته‌ای مربوط به ایران بوده است

وی نسبت به اظهارات گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و عضو معاهده ان‌پی‌تی است. ایران با نگاه سازنده و پایان دهنده به سوءتفاهمات اجازه داد بازرسان آژانس به دفعات متوالی از مراکز مورد نظر بازدید کنند. بیشترین بازدید مقامات آژانس از مراکز هسته‌ای مربوط به ایران بوده است. خب این اقدام سازنده ایران متاسفانه با واکنش سازنده آژانس مواجه نشد. آقای گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران رویکرد غیرحرفه‌ای اتخاذ کرد و دیدگاه ایشان سازنده نیست. ما معتقدیم که در مقابل همکاری سازنده ایران با آژانس حتما لازم است رویکرد تعاملی داشته باشیم. ما گفته‌های ایشان را حرفه‌ای نمی‌دانیم و او را به اصل بی طرفی دعوت می‌کنیم. این شائبه وجود دارد که برخی از گفته‌های ایشان همان‌هایی است که مقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند. ما این اظهارات را سازنده نمی‌دانیم و ایشان بهتر است به همکاری سازنده ایران توجه کند. همچنین به برنامه غیر صلح آمیز رژیم صهیونیستی توجه کند. برنامه رژیم صهیونیستی برای منطقه خطرناک است.
ارتباط مستمر ایران با طرفین درگیری در اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحران اوکراین اظهار داشت: موضع ایران در ارتباط با جنگ اوکراین روشن است و بارها در سطح عالی مقامات ایران بیان شده است. همچنین با هرگونه راهکار نظامی و جنگی در مورد هر کشوری مخالف است. اختلافات لازم است از موضع سیاسی حل شود. ارتباط مستمر با طرفین وجود دارد و راهکار مورد توصیه ما راهکار سیاسی است و ایران در مقابل هیچ یک از طرفین قرار نخواهد گرفت.

ابراز تمایل بن‌سلمان برای برگزاری گفتگوهای سیاسی و رسمی بین ایران و عربستان

کنعانی درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: پنج دور مذاکرات ایران با عربستان با میزبانی دولت عراق انجام شده است و نتایج خوب و دلگرم کننده‌ای داشته است. بعد از نشست جده وزیر امور خارجه عراق با آقای امیرعبداللهیان تماس داشتند. آقای فواد حسین در این گفتگو اشاره کردند که بن سلمان در حاشیه نشست جده اظهار تمایل کرده که گفتگوی سیاسی و رسمی بین ایران و عربستان در عراق برگزار شود. این زمینه فراهم است که ما نشست بعدی را در سطح سیاسی و رسمی داشته باشیم. ما از نقش مثبت دولت عراق هم تشکر می‌کنیم.

گفتگوها با دولت بلژیک برقرار است

وی در خصوص حکم آقای اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی اظهار داشت: گفتگوهای ما با دولت بلژیک برقرار است و موضع ما تغییری نداشته است. ما معتقد به بی گناهی ایشان هستیم و خواستار آزادی بی قید و شرط وی هستیم و تاکید داریم که آزادی ایشان برای ما دارای اهمیت است. ما امید داریم که در پرتو گفتگوها شاهد آزادی دیپلمات ایرانی باشیم.

هیچ برنامه‌ای برای کاهش همکاری سیاسی با سوئد نداریم

کنعانی درباره فراخواندن سفیر ایران از سوئد اظهار داشت: ما هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط نداریم. ما سفیر خود را به تهران برای پاره‌ای از مشورت‌ها فراخواندیم و هیچ برنامه‌ای برای کاهش همکاری سیاسی با سوئد نداریم. گفت وگوهای ما در سطوح سیاسی ادامه دارد و ما تاکید کردیم که دیدگاه یک سازمان تروریستی نباید مبنای بازداشت یک شهروند بی‌گناه ایرانی قرار بگیرد. اتفاقی که افتاد از نظر ما ناخوشایند است و ما در حال متقاعد کردن مقامات سوئدی هستیم تا شهروند ما را آزاد کنند.

تحولات کشور سریلانکا

کنعانی درباره تحولات کشور سریلانکا گفت: ما رابطه خوبی با کشور سریلانکا داریم و تحولات سیاسی و اجتماعی رخ داده در این کشور را با نگرانی دنبال کردیم. در روند تحولات سیاسی ما شاهد بازگشت نسبی ثبات در این کشور هستیم. شاهد هستیم که پارلمان این کشور نخست وزیر را تعیین کرده و کابینه تشکیل شده است. ما به رئیس جمهور این کشور که توسط پارلمان انتخاب شدند تبریک عرض می‌کنیم.

سفرای جدید ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفرای جدید اعلام شده گفت: انتخاب‌ها و انتصاب‌ها یک روند منطقی و حرفه‌ای در وزارت خارجه است و بر اساس دوره‌ای صورت می‌گیرد. خوشبختتانه موافقت‌ها حاصل شده و طبق برنامه ریزی در محل نمایندگی‌های مورد ماموریت مستقر می‌شوند.

ایران گسترش مناسبات را با تمام همسایگان مد نظر دارد

وی اظهار داشت: ایران بر مبنای سیاست منطقه گرایی و شرق محوری خودش، گسترش مناسبات را با تمام همسایگان مد نظر دارد. تاکید ایران بر سیاست خارجی متوازن و پویا است و به سمت تشکیل بلوک بندی‌های سیاسی حرکت نمی‌کنیم. مناسبات ایران با روسیه مناسبات متکثری است و موافقتنامه‌های بلندمدت داشتیم و روی پیش نویس در حال مذاکره هستیم. با کشور چین سند همکاری ۲۵ ساله امضا کردیم و همچنین با ترکیه هم ما تفاهمنامه همکاری بلندمدت را امضا کردیم. ما خارج از منطقه هم نگاه ما، نگاه توسعه روابط است. جمهوری اسلامی ایران بر مبنای روابط متوازن حرکت می‌کند و با هر کشوری که آمادگی داشته باشد بر اساس منافع مشترک همکاری کنیم، ما آماده روابط هستیم.

تلاش‌ها برای ورود رژیم صهیونیستی در مناسبات منطقه‌ای کاملا خطرناک است

کنعانی درباره عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: مواضع ما در خصوص رژیم صهیونیستی روشن است. رژیمی که از زمان شکل گیری منبع بی ثباتی و جنگ در منطقه بوده و ما شاهد بی توجهی جهان نسبت به رفتارهای این رژیم هستیم. ما معتقد هستیم که تلاش‌ها برای ورود این رژیم در مناسبات منطقه‌ای کاملا خطرناک است.

اجلاس تهران موفق بود و تاثیرات خودش را گذاشت

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحران سوریه و اجلاس تهران گفت: اجلاس تهران بسیار موفق بود و مواضع کشورها بر همدیگر منطبق است. ما این دیدگاه را در بیانیه پایانی سه کشور هم مشاهده کردیم. تاکید بر ثبات، آرامش، وحدت و راه حل سیاسی جزو بیانیه سه کشور بود. ما یک الگوی موفقی را شاهد بودیم که همکاری چند جانبه می‌تواند در مشکلات منطقه‌ای موثر باشد. ما معتقد هستیم که حل مشکل و اختلاف نظر در شمال سوریه ضروری است در سایه همکاری مشترک دو کشور ترکیه و سوریه انجام شود. از نظر ما اجلاس تهران موفق بود و تاثیرات خودش را گذاشت.

در آینده نزدیک شاهد حضور سفیر کویت در تهران هستیم

وی درباره تعیین سفیر کویت گفت: روابط ما با کویت مثبت است و سفیر این کشور هم تعیین شده و در آینده نزدیک شاهد حضور سفیر کویت در تهران هستیم.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز