۲ مرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

از سوی مقامات پکن؛

چین به سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان هشدار داد

چین به سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان هشدار داد

علی‌رغم مخالفت‌های شدید و هشدارهای مکرر چین به مقامات آمریکایی درباره دخالت نکردن در امور تایوان، اما گفته می‌شود «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان این کشور قصد سفر به تایپه را دارد.

به گزارش نگاه نو، نشریه «فایننشال تایمز» بامداد یکشنبه گزارش داد که چین هشدارهای خصوصی شدیدی به دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره سفر احتمالی پلوسی در ماه آگوست به تایوان داده است.

شش منبع مطلع به این روزنامه گفتند که هشدارهای جدید چین به طور قابل توجهی تندتر از تهدیداتی هستند که پکن در گذشته از اقدامات یا سیاست‌های آمریکا در قبال تایوان ناراضی بود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این گزارش، گفته می‌شود این پیام‌های خصوصی هشدارآمیز چین، شامل پاسخ نظامی احتمالی نیز بودند.

شورای امنیت ملی کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره این گزارش فایننشال تایمز خودداری کردند.

پیش از این نیز «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین هشدار داده بود در صورت سفر پلوسی به تایوان عواقب بدی در انتظار آمریکا خواهد بود.

برنامه‌ریزی برای سفر نانسی پلوسی به تایوان و ارائه کمک‌های نظامی به این منطقه، در حالی است که پنتاگون روز جمعه گذشته اعلام کرد که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا فروش بالقوه کمک‌های فنی نظامی به تایوان به ارزش حدود ۱۰۸ میلیون دلار را تأیید کرده است.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده تایوان آخرین کمک‌ها از جمله قطعات یدکی و تعمیر تانک‌ها و خودروهای جنگی و حمایت فنی و لجستیکی دولت و پیمانکار ایالات متحده را درخواست کرده است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز