۳۰ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

خشم و غضب عمومی علیه ترکیه/ عراقی‌ها این بار کوتاه نمی‌آیند!

خشم و غضب عمومی علیه ترکیه/ عراقی‌ها این بار کوتاه نمی‌آیند!

حملات ارتش ترکیه به شمال عراق اگرچه در طول این سال ها هر چند گاهی به بهانه پیگرد نیرو های "پ پ ک" رخ می داد، اما روز گذشته این حملات فضای سیاسی و اجتماعی عراق را به شدت تغییر داد. این حملات بیش از ۴۰ شهید و زخمی بر جا گذاشت.

در حالی که بیشتر این حملات در گذشته با واکنش‌های بی‌تأثیر و بی رمق مقام های سیاسی و بویژه بی تفاوتی دولت عراق مواجه می‌شد و از سوی دیگر در عرصه داخلی و اجتماعی با ایجاد شکاف سعی شد تا شدت آن کاسته شود، اما حملات روز گذشته تا اندازه‌ای برای عراقی ها وحشتناک بود که تمام فضای سیاسی و اجتماعی این کشور را علیه ترکیه متحد کرد.

تمامی اقشار مردم عراق با تمامی تفاوت های قومیتی،مذهبی، سیاسی و حزبی
علیه رویکرد دولت ترکیه و شخص اردوغان واکنش نشان دادند.
بسیاری از دفاتر صدور ویزای ترکیه در استان های مختلف عراق توسط معترضین بسته شد.

مراجع، شخصیت‌های سیاسی، نمایندگان مجلس و کاربران شبکه های اجتماعی به طور یک دست به این حملات واکنش نشان دادند و خواستار مقابله عملی دولت عراق با دولت ترکیه شدند.

جالب اینجاست که دولت ترکیه تحت فشار افکار عمومی عراق که تاکنون برای آن سابقه نداشته است دست به توجیه این حملات زد.

محافل سیاسی عراق معتقدند که بی تفاوتی دولت الکاظمی و نیز بعضی از بده بستان های سیاسی بین شخصیت های سیاسی عراق و آنکارا باعث جسارت و وقاحت ترکیه برای ادامه حملات خود به شمال عراق شده است.

از سویی دیگر، این گونه اقدامات دولت ترکیه در حالی انجام می گیرد که بازار عراق بخش مهمی از مبادلات تجاری آنکارا با بغداد است و همچنین درآمد سرشاری بابت صدور ویزا و گردشگری از سوی شهروندان عراقی به جیب آنکارا می رود.

با این حال به نظر می‌رسد این بار اردوغان از اختلافات سیاسی و فضای اجتماعی داخلی عراق نتوانست برای بهره‌برداری به نفع خود استفاده کنند.

اردوغان به جز این که در داخل با چالش های بسیاری به ویژه در موضوعات اقتصادی مواجه است اکنون در محیط پیرامونی خود با بحرانی بزرگتر مواجه شده است که بی تردید واکنش دیروز و امروز عراقی ها رفتار اردوغان را تنظیم خواهد کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز