۲۸ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

کاظم جلالی:

در آینده شاهد رویدادهای بزرگی در روابط دوجانبه خواهیم بود

در آینده شاهد رویدادهای بزرگی در روابط دوجانبه خواهیم بود

«کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «تاس» گفت روسیه و ایران فعالانه در حال توسعه همکاری‌های دوجانبه هستند و انتظار می‌رود رویدادهای مهمی در روابط آن‌ها رخ دهد.

به گزارش نگاه نو، کاظم جلالی گفت: از ابتدای سال ۲۰۲۲ دو کشور به طور گسترده با هیأت‌های سیاسی و اقتصادی تبادل‌نظر کرده اند و در این مدت روسای جمهور دو طرف تماس‌های متعددی اعم از حضوری و تلفنی داشته‌اند و در آینده نزدیک دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

سفیر ایران در روسیه افزود: این نشان‌دهنده نزدیکی روابط همه‌جانبه بین کشورهای ما است. در آینده شاهد رویدادهای بزرگی در روابط دوجانبه خواهیم بود.

به گفته این دیپلمات ایرانی، مسکو و تهران فعالانه در قالب‌های چندجانبه همکاری می‌کنند. جلالی اظهار داشت: در ارتباط با فرمت‌های چند جانبه، ایران و روسیه به طور جدی با یکدیگر همکاری می‌کنند. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای (SCO) و مذاکرات آن با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) برای امضای توافقنامه‌های دائمی تجارت آزاد و همچنین حضور رئیس‌جمهور ایران در اجلاس بریکس نشان می‌دهد که کشورها مواضع نزدیک و زمینه‌های زیادی برای همکاری دارند.

سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: تهران در حال آماده‌سازی اسناد لازم برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای است.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای شامل مراحل متعددی است که یک کشور نامزد باید در چارچوب زمانی تعیین شده آن را اجرا کند. ایران طبق برنامه در حال آماده‌سازی اسناد و گذر از این مراحل و اطلاع‌رسانی منظم به سازمان همکاری شانگهای است.

وی پیش‌تر (۱۶ ژوئن) در مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ (SPIEF) تاکید کرد روسیه کشوری است که در اولویت ایران برای توسعه روابط قرار دارد.

کاظم جلالی‌ پیش از آن هم در همایش مشترک تجاری ایران و روسیه در تهران اظهار داشت «حجم تجارت ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ به ۴.۵ میلیارد دلار رسیده، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ فقط ۱.۶ میلیارد دلار بود. البته ظرفیت دو کشور در توسعه تجارت خیلی بیش از این ارقام است». «الکساندر نواک» معاون نخست‌وزیر روسیه (چهارم خرداد) در تهران تصریح کرد در حالیکه مسکو و تهران با تحریم‌های شدید ایالات متحده دست و پنجه نرم می‌کنند، روسیه در حال تقویت تجارت با ایران است.

طبق تایید روسیه و ایران، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه قرار است امروز سه‌شنبه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیرماه) به ایران سفر کند. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم برای شرکت در نشست سه جانبه آستانه وارد تهران شده است.

اجلاس آستانه متشکل از جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه به‌عنوان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه است که با هدف از آن تقویت روند صلح و حل و فصل بحران سوریه است. یک مقام ارشد کرملین گفته ایران، روسیه و ترکیه بعد از نشست تهران بیانیه‌ای مشترک به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه صادر خواهند کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز