۲۵ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

بسته خبری امروز شنبه؛

مهمترین رویدادهای خبری و تحولات سیاسی منطقه وجهان با تمرکز بر نشست جده و سفر بایدن

مهمترین رویدادهای خبری و تحولات سیاسی منطقه وجهان با تمرکز بر نشست جده و سفر بایدن

بسته خبری نگاه نو ، مجموعه ای از رویدادها و تحولات مهم جهانی است که توسط رسانه‌های پرتیراژ جهان به آن پرداخته شده است.

💢العربیه:

رئیس شورای امنیت اسرائیل انجام عملیات در ایران را تایید کرد .

➖ایال هولاتا در گفتگو با شبکه تلویزیونی ۱۳ اسرائیل گفت تل آویو در سال جاری میلادی اقدام به عملیات متعددی در ایران کرد. وی افزود که آمریکا حامی اقدامات اسرائیل است. او همچنین گفت ما در سال گذشته در ایران کم اقدام نکرده‌ایم. او افزود: اسرائیل صرف‌نظر از فشارهای آمریکا مبنی بر عدم تشدید تنش‌ها در جریان مذاکرات با ایران، به‌طور مستقیم به اقدامات خود علیه تهران ادامه خواهد داد.

💢 شورای_همکاری_خلیج_فارس

🔻نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری‌های اقتصادی خلیج فارس+۳ همزمان با سفر منطقه‌ای جو بایدن به عربستان سعودی در شهر جده برگزار شد.

🔸بایدن در سخنرانی خود در این نشست ضمن تأکید بر همراهی با کشورهای متحد منطقه‌ای ایالات متحده گفت: «آمریکا به نفع روسیه، چین و ایران منطقه را ترک نخواهد کرد. او گفت: «حکومت ایران خاورمیانه‌ را بی‌ثبات می‌کند.» بایدن گفت: «آمریکا متعهد است تضمین کند ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.»

🔹محمد بن‌ سلمان،‌ ولیعهد عربستان سعودی در این نشست با بیان این که «ما از ایران می خواهیم همکاری کرده و در امور کشورهای منطقه دخالت نکند»، گفت: «امنیت عراق در حال بهبود است که این امر در امنیت منطقه بازتاب می‌یابد.» و «ثبات منطقه نیازمند راه حل‌های سیاسی در سوریه و لیبی است.»

🔹نخست‌وزیر عراق در این نشست گفت: از راه‌‌حل دیپلماتیک برای حذف سلاح‌‌ هسته‌ای از خاورمیانه حمایت می‌کنیم.

➖ از تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای پایان دادن به بحران در سوریه و لبنان حمایت می‌کنیم.

🔸پادشاه بحرین هم از دیگر رهبران حاضر در این نشست بود که گفت: «دخالت در کشورهای منطقه خطرناک‌ترین چالش است.»

💢ایران_عراق

بی بی‌سی: یکی از اهداف مهم این نشست، نزدیک‌تر کردن عراق به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دور کردن بغداد از تهران بود.

➖در حاشیه این نشست اعلام شد که شبکه برق عراق به شبکه یکپارچه برق کشورهای عربی خلیج فارس متصل می‌شود؛ گامی برای کمتر کردن وابستگی این کشور به ایران. رسانه‌های عربستانی نیز این موضوع را از نظر دور نداشتند و استراتژی نزدیکتر کردن عراق به باقی کشورهای عربی را راهی مناسب برای مقابله با «نفوذ منطقه‌ای ایران» توصیف کرده‌اند.

💢اسرائیل_عربستان

🔸ای ۲۴ نیوز اسرائیل: عادل الجبیر: پیش از عملی شدن راهکار دو کشوری، با اسرائیل رابطه نخواهیم داشت ➖یک روز پس از پایان سفر جو بایدن به اسرائیل و در حالی که رئیس جمهور آمریکا در ادامه سفرش به جده رفته است، وزیر مشاور عربستان در امور خارجی و وزیر خارجه پیشین سعودی، روز شنبه، ۲۵ تیر، گفت که کشورش تا پیش از عملی شدن راهکار دو کشوری، با اسرائیل رابطه برقرار نخواهد کرد.

➖عادل الجبیر در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی در جده با حضور بایدن به سی‌ان‌ان گفت: حکومت پادشاهی عربستان «به راهکار دو کشوری (برپایی کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل) متعهد است و تحقق آن را راه برقراری صلح می‌داند».

➖جبیر افزود که عادی‌سازی روابط با اسرائیل در پایان روند اتفاق خواهد افتاد و نه در آغاز آن. صلح با اسرائیل «یک تصمیم راهبردی است اما خواسته‌های مشخصی وجود دارد که باید پیش از آن محقق شود».

💢آمریکا_عراق

🔸 خبرگزاری عراق: بایدن روز شنبه در جریان دومین روز سفرش به عربستان سعودی در دیدار با الکاظمی گفت‌: «من می‌خواهم رسانه‌ها و شما بدانید ما می‌خواهیم تا جای ممکن از دموکراسی در عراق حمایت ‌کنیم.»

➖الکاظمی نیز به روابط استراتژیک و دوستانه کشورش با آمریکا اشاره و از بایدن برای ارائه کمک در زمینه مقابله با تروریسم قدردانی کرد.

💢ایران_عربستان_عراق

🔸نخست‌وزیر عراق: بغداد به نزدیک شدن عربستان سعودی و ایران کمک کرد و نشست‌های متعددی برگزار شد که موفقیت‌آمیز و مثمرثمر بودند ➖وزیر خارجه عربستان سعودی: مذاکرات با ایران مثبت است ولی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز