۲۱ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

تحلیل عربی ۲۱ (انگلستان) از سفر بایدن به منطقه؛

اسرائیل در اولویت است/تجارت اسلحه

اسرائیل در اولویت است/تجارت اسلحه

به گزارش نگاه نو عربی۲۱ در تحلیلی نوشت: اعلام زمان سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، موجی از انتقادات را به دنبال داشت.

این سفر، پشت پا زدن بی سابقه واشنگتن به اولویت های سیاست خارجی آمریکا و مشخصا موضع این کشور در خصوص عربستان تلقی شد چرا که بایدن قبلا متعهد شده بود فروش سلاح به عربستان را متوقف و آن را به کشوری مطرود تبدیل کند و با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار نکند. اکنون این خطوط قرمز به سرعت رنگ باخته است.

جهش قیمت نفت بعد از حمله روسیه به اوکراین موجب شده است تامین نفت به عنصری مهم در جدول اولویت های بایدن در زمان حضور در عربستان تبدیل شود. ولی عنصری که اهمیت آن کمتر از نفت نیست، اسرائیل است. یکی از اهداف سفر بایدن، تکمیل ادغام شدن اسرائیل در منطقه از طریق گسترش روند عادی سازی است که در دوره ریاست جمهوری ترامپ آغاز شد. تکمیل روند عادی سازی، از دروازه امنیت و ضروری جلوه دادن پیوستن تل آویو به ترتیبات امنیتی در منطقه برای مقابله با خطر ایران می گذرد.

-بایدن از نظر سیاسی امیدوار است با پیشبرد روند عادی سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی، حمایت لابی صهیونیستی را در انتخابات آینده به دست آورد. او همچنین امیدوار است تشکیل محوری منسجم در منطقه در برابر ایران، این کشور را زیر فشار بیشتری قرار دهد به طوری که موجب نرم شدن مواضعش در مذاکرات هسته ای شود که اکنون متوقف شده است و شکست آن تنش‌ها را به شدت افزایش خواهد داد.
۴-از نظر اقتصادی نیز بایدن امیدوار است سفرش به منطقه موجب شود عربستان و امارات نفت بیشتری به بازار عرضه کنند و با کاهش قیمت نفت، جایگاه بایدن در داخل آمریکا ارتقاء یابد و موضع آمریکا در جنگ روسیه با اوکراین تقویت شود. اما از نظر امنیتی، دولت بایدن امیدوار است پیوستن اسرائیل به ترتیبات امنیتی منطقه در کنار کشورهای عربی، از فشارهای مالی و نظامی بر آمریکا در خاورمیانه بکاهد و وابستگی نظامی تقریبا کامل کشورهای منطقه به آمریکا را کاهش دهد تا فرصت بیشتری برای مقابله با چین داشته باشد.

-اسرائیل می تواند برنده بزرگ سفر بایدن به منطقه باشد. عادی سازی روابط اسرائیل با شمار بیشتری از کشورهای عربی، فرصتی نامحدود در سطح منطقه ای و بین المللی برای تل آویو فراهم خواهد کرد. اسرائیل می تواند عادی سازی روابطش با عربستان را با توجه به جایگاه عربستان در جهان اسلام، به عنوان موافقت جهان اسلام با عادی سازی روابط جلوه دهد و به این ترتیب کشورهای باقیمانده عربی و اسلامی را تشویق به عادی سازی روابط کند.

همچنین با این کار، از فشارهای بین المللی بر اسرائیل کاسته خواهد شد و فلسطینی ها از هرگونه ابزار چانه زنی در آینده محروم خواهند شد.

-پیوستن اسرائیل به ترتیبات امنیتی منطقه، عملا به آن این امکان را خواهد داد کنترل نظام های عربی را به دست بگیرد و با نفوذ در آنها، از آنها در جهت منافع خودش بهره برداری کند. اسرائیل در نهایت از کشورهای عربی در صورتی که هدف حمله ایران قرار گیرند دفاع نخواهد کرد ولی وارد شدن دوطرف به ائتلافی نابرابر، کشورهای عربی را تشویق به خرید سلاح های بیشتری از اسرائیل خواهد کرد و زمینه نفوذ عمیق اسرائیل را در این کشورها فراهم خواهد کرد که نتیجه آن، نفوذ بیشتر اسرائیل در آمریکا خواهد بود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز