۱۸ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

بلینکن با همتای چینی دیدار کرد؛

تلاش آمریکا برای مهار خصومت گسترده با پکن

تلاش آمریکا برای مهار خصومت گسترده با پکن

وزیر خارجه آمریکا روز شنبه با همتای چینی خود در تلاشی جدید برای مهار یا دست‌کم مدیریت خصومت گسترده ای که روابط اخیر بین واشنگتن و پکن را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، دیدار کرد.

به گزارش نگاه نو، آنتونی بلینکن و وانگ یی، وزیران امور خارجه آمریکا و چین، یک روز پس از شرکت در گردهمایی دیپلمات های ارشد گروه ۲۰ کشورهای ثروتمند و بزرگ در حال توسعه – که نتوانستند بر سر منازعه اوکراین و چگونگی مقابله با پیامدهای آن به توافق برسند، در تفرجگاه بالی اندونزی گفتگو کردند.

وانگ یی و بلینکن در مورد طیف وسیعی از موضوعات بحث برانگیز از تعرفه ها و تجارت و حقوق بشر گرفته تا تایوان و اختلافات در دریای چین جنوبی بحث و گفتگو کردند. تنها دو روز پیش، افسران ارشد نظامی دو کشور طی یک دیدار مجازی بر سر تایوان با یکدیگر درگیر شده بودند.

بلینکن در حالی که آنها در حال آغاز مذاکرات خود پشت درهای بسته بودند، گفت: «در یک رابطه پیچیده و تأثیرگذار مانند رابطه بین ایالات متحده و چین، چیزهای زیادی برای صحبت وجود دارد و من بسیار مشتاقانه منتظر یک گفتگوی سازنده هستم.»

وانگ یی نیز گفت: «لازم است دو کشور تبادلات عادی خود را حفظ و با هم کار کنند تا اطمینان حاصل شود که این روابط در مسیر درست به پیش خواهد رفت.»

او سیاست چین را در مورد متعهد ماندن به اصول احترام متقابل همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد تکرار کرد. او گفت که این وضع در خدمت منافع دو کشور و دو ملت است. همچنین این آرمان مشترک جامعه بین المللی است.

مقامات ایالات متحده پیش از این دیدار گفته بودند که انتظار هیچ پیشرفتی از مذاکرات بلینکن با وانگ ندارند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز