۱۸ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

گزارش رسانه های ژاپنی؛

جدیدترین جزئیات از ترور «شینزو آبه»؛ انگیزه قتل مشخص شد

جدیدترین جزئیات از ترور «شینزو آبه»؛ انگیزه قتل مشخص شد

قاتل نخست‌وزیر سابق ژاپن در بازجویی‌ها به انگیزه‌اش برای انجام این عملیات ترور اعتراف کرده است.

به گزارش نگاه نو، پلیس ژاپن هویت فرد ۴۱ ساله‌ای را که روز جمعه (۸ ژوئیه/ ۱۸ تیر) با یک سلاح دست‌ساز «شینزو آبه»، نخست‌وزیر سابق ژاپن را ترور کرد «تتسویا یاماگامی» معرفی کرده است.

یاماگامی در بازجویی‌ها به پلیس انگیزه‌اش از این ترور را اینطور شرح داد که شینزو آبه ارتباطاتی با یک «سازمان خاص» داشت که او از آن کینه به دل داشته است. یاماگامی گفت که کینه‌اش منشأ سیاسی نداشته است.

رسانه‌های ژاپنی و رسانه‌های بین‌المللی اشاره‌ای به نام این «سازمان خاص» نکرده‌اند. روزنامه نیویورک‌پست نوشت که پلیس اسمی از این سازمان یا عقایدش به میان نیاورده و مشخص نیست که چنین سازمانی وجود خارجی دارد یا خیر. برخی از رسانه‌های ژاپن گفته‌اند که سازمان مورد اشاره یاماگامی یک سازمان مذهبی بوده است.

یاماگامی دقایقی بعد از شلیک به نخست‌وزیر ژاپن در حین یک سخنرانی تبلیغاتی در شهر «نارا» توسط نیروهای امنیتی به روی زمین انداخته و دستگیر شد. او بعد از انجام عملیات ترور هیچ تلاشی برای فرار انجام نداد.

شبکه خبری الجزیره به نقل از پلیس ژاپن گزارش داده یاماگامی در حین بازجویی‌ها با آرامش به سوالات پاسخ داد و پلیس در تلاش است مشخص کند که آیا او عملیات را به تنهایی انجام داده است یا خیر. یاماگامی به پلیس گفته از طریق اینترنت از آمدن آبه به شهر نارا مطلع شده است.

پایگاه فوربس یاماگامی را ساکن شهر نارا معرفی کرده و نوشته او به مدت ۳ سال در «نیروهای دفاع دریایی ژاپن» شاغل بوده است. یاماگامی قبل از انجام حمله بیکار بوده است.

پایگاه «آساهی» نوشته است، پلیس منزل یاماگامی را جستجو کرده و از آنجا مقادیر زیادی مواد منفجره کشف کرده است. او در دوران خدمتش در نیروی دریایی آموزش‌هایی در زمینه استفاده از سلاح و مواد منفجره دیده است.

طبق گزارش پایگاه آساهی، شلیک به شینزو آبه ساعت ۱۱:۳۰ صبح جمعه به وقت محلی صورت گرفت و بیمارستان ساعت ۱۷ مرگ او را اعلام کرد. به گفته منابع بیمارستانی به نخست‌وزیر سابق ژاپن  بیش از ۱۰۰ واحد کیسه خون تزریق شده است. مسئولان اعلام کردند او به دلیل جراحت عمیق وارد شده به قلب و سمت راست گردنش جانش را از دست داد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز