۱۵ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

به دستور قاضی دادگاه؛

حساب های بانکی رئیس جنبش النهضه تونس مسدود شد

حساب های بانکی رئیس جنبش النهضه تونس مسدود شد

یک قاضی در تونس دستور مسدود شدن حساب‌های بانکی «راشد الغنوشی» رئیس جنبش النهضه این کشور و ۹ تن دیگر را صادر کرد.

به گزارش نگاه نو، این قاضی تونسی دستور مسدود کردن حساب‌های بانکی و دارایی ۱۰ نفر از جمله «راشد الغنوشی» رئیس جنبش النهضه، پسر و دامادش و نیز «حمادی الجبالی» نخست وزیر اسبق این کشور را داده است.

چهارشنبه گذشته دستگاه قضایی تونس «راشد الغنوشی» رئیس جنبش النهضه و رئیس پارلمان منحل شده این کشور را به «تروریسم» متهم کرد.

قاضی اول بازپرسی شعبه بیست‌وسوم دادگستری مبارزه با تروریسم تونس، ۱۷ متهم از میان ۳۳ نفر را تفهیم اتهام کرده است. مهم‌ترین این اتهامات وابستگی به یک سازمان تروریستی و پولشویی است.

راشد الغنوشی چندی پیشی در پی تعلیق پارلمان تونس و برکناری نخست وزیر این کشور از سوی قیس سعید رئیس جمهور تونس، وی را به کودتا علیه انقلاب و قانون اساسی این کشور متهم کرد.

رئیس برکنارشده پارلمان تونس و رهبر جنبش النهضه تونس خواستار تحریم همه پرسی قانون اساسی این کشور شده بود که قرار است به دستور قیس سعید رئیس جمهور تونس برگزار شود.

قیس سعید پنجم خردادماه از رای دهندگان برای شرکت در همه پرسی قانون اساسی جدید در ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد) دعوت کرده است. وی اواخر اردیبهشت ماه «الصادق بلعید» از اساتید حقوق را به ریاست کمیته‌ای مشورتی برای تدوین قانون اساسی جدید تونس با عنوان «برای جمهوری جدید» منصوب کرد.

«قیس سعید» رئیس جمهور تونس از ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) سال ۲۰۲۱ میلادی مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و برکناری دولت این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

رئیس جمهور تونس به تازگی نیز از برکنار کردن ۵۷ قاضی به اتهام فساد خبر داد که این اقدام با انتقاد شدید اتحادیه‌ها و احزاب تونس و انتقادهای تند بین المللی روبرو شد.

مخالفان قیس سعید او را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور وقت تونس منجر شد، متهم می‌کنند اما قیس سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز