۱۱ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

تحلیل اختصاصی نگاه نو؛

وضعیت الکاظمی در آینده سیاسی عراق/مردد و امیدوار!

وضعیت الکاظمی در آینده سیاسی عراق/مردد و امیدوار!

با وجود مخالفت بیشتر جریان های سیاسی عراق، بویژه چارچوب هماهنگی با نخست وزیری دوباره مصطفی الکاظمی اما چنین به نظر می رسد که وی همچنان امیدوار است تا بار دیگر به عنوان نخست وزیر انتخاب شود.

به گزارش نگاه نو، البته کاظمی، اکنون هم نخست وزیر پیشبرد امور عراق است و از اختیارات کامل یک نخست وزیر براساس قانون اساسی برخوردار نیست. تا جایی که حتی به وی گفته شد در سفر به عربستان حق ندارد قرارداد یا تفاهمی را امضا کند.

از سوی دیگر قرار بود الکاظمی تنها تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، مسئولیت دولت را برعهده بگیرد اما عدم توافق جریانهای سیاسی و همچنین تاخیر در برگزاری انتخابات باعث شد تا وی مدت بیشتری را در قدرت باقی بماند.

در همان زمان هم محافل سیاسی عراق  معتقد بودند که رویکرد و رفتار کاظمی چیزی بیشتر از یک نخست وزیر موقت است که تنها قرار بود زمینه برگزاری انتخابات را برای تشکیل دولت جدید فراهم کند.

اختلاف جریان های سیاسی برای انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر و تلاش برخی جریان های داخلی و خارجی برای بی دولتی در عراق، امید کاظمی برای ماندن در قدرت را کمی بیشتر کرد.

این تحلیل نیز وجود دارد که اگر جریان های سیاسی عراق نتوانند به یک توافق برسند الکاظمی امید زیادی برای نخست وزیری دارد.

این تحلیل نیز مطرح شد که ایران در صورتی که چارچوب هماهنگی شیعه و جریانهای سیاسی عراق با نخست وزیری او به توافق برسند مشکلی با گزینه کاظمی ندارد.

همین تحلیل باعث شد تا رویکرد اخیر کاظمی و تلاش وی برای نزدیکی تهران و ریاض به تقلای او و جلب رضایت ایران برای ماندن در پست نخست وزیری تفسیر شود.

به هر حال فضای سیاسی عراق اگر از بحران سیاسی خارج نشود به نظر می رسد بهترین گزینه نانوشته از دید برخی جریانهای  عراقی مصطفی الکاظمی است و همین تحلیل ها از شرایط کنونی است که امید کاظمی برای ماندن دوباره در نخست وزیری را بیشتر می کند.

اما تجربه عراق نشان می دهد که پیش بینی های سیاسی و شکل گیری ائتلاف ها و هم پیمانی ها بسیار دشوار است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز