۵ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

رای الیوم نوشت؛

چرا اولین اعلامیه ناتوی عربی از اردن صادر شد؟

چرا اولین اعلامیه ناتوی عربی از اردن صادر شد؟

چرا اولین اعلامیه ناتوی عربی-اسرائیلی از اردن صادر شد؟ آیا شاهد احیای دوباره «اتاق عملیات موک» به شیوه‌ای جدید خواهیم بود؟ آیا تعهد عرب‌ها به توافق «اوپک پلاس» پایان یافته است و سفر لاوروف به تهران به منزله اعلام مرگ آن بوده است؟

به گزارش نگاه نو، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم در سرمقاله ای نوشت: سفر اخیر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به تهران که پایه‌گذار اتحاد راهبردی میان ایران و روسیه در همه زمینه‌ها بود، در واکنش به سفری صورت گرفت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای اعلام ائتلاف ناتوی عربی-اسرائیلی با نظارت آمریکا قرار است به ریاض داشته باشد.

رهبری روسیه دریافته است که متحدانش در خلیج فارس و خاورمیانه تمایل بیشتری به پذیرش طرحی دارند که رئیس جمهور آمریکا حامل آن است. در نتیجه از تعهد خود به توافق نفتی «اوپک پلاس» با روسیه صرف نظر می‌کنند. به همین علت است که با عجله وزیر امور خارجه خود را برای تقویت روابط با ایران در تمام زمینه‌ها به تهران اعزام کرد.

سفر لاوروف به تهران پایه‌های یک اتحاد راهبردی با ایران را پایه‌ریزی کرد که شامل سرفصل‌های مهمی است که می‌توان آن‌ها را در موارد زیر خلاصه کرد:

نخست: پایه ریزی طرحی برای افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور از ۴ میلیارد دلار در حال حاضر به بیش از ۴۰ میلیارد در پنج سال آینده.

دوم: بهره‌برداری مسکو از تجربه فراتر از ۴۰ سال ایران درخصوص نحوه مقابله با تحریم‌های آمریکا و تعمیق همکاری و هماهنگی میان دو کشور در این زمینه.

سوم: حذف دلار آمریکا از تمامی مبادلات تجاری بین دو کشور و استفاده از ارزهای ملی به عنوان جایگزین.

چهارم: مشارکت کامل ایران در اتحاد راهبردی جدید چین و روسیه و هماهنگی با مسکو در زمینه انرژی نفت و گاز.

 پنجم: تشکیل ائتلاف نظامی متشکل از کشورهای قیام کننده علیه هژمونی آمریکا در خاورمیانه، به عنوان همتای ائتلاف منطقه‌ای که واشنگتن می خواهد در سفر بایدن به ریاض آن را راه‌اندازی کند.

 عبدالله دوم پادشاه اردن اولین کسی بود که علناً در مورد این ائتلاف صحبت کرد؛ اما جزئیات دقیقی از آن ارائه نکرد به استثنای ایجاد یک اتاق عملیات مشترک که نمایندگان کشورهای عضو از جمله اسرائیل برای گفتگو در مورد تحولات نظامی در منطقه در آن حضور دارند.

اگر این نقشه‌های غربی و روسی با موفقیت به پایان برسد که هیچ مانعی در برابر آن‌ها وجود ندارد، این بدان معناست که خاورمیانه به میدان جدیدی برای «نبرد فیل‌ها» تبدیل می‌شود که در آن عرب‌ها و ایرانی‌ها زیر پرچم قدرت‌های بزرگ و ائتلاف‌های جدید آن‌ها می‌جنگند.

شورای دفاعی مشترک عرب‌ها به نفع ائتلاف دفاعی مشترک عرب‌ها و اسرائیل آخرین نفس‌های خود را می‌کشد. این ناتوی عربی-اسرائیلی مشروعیت بخشیدن به حضور اسرائیل در منطقه تحت عنوان مقابله با خطر ادعایی ناشی از ایران است.

پیش روی ما دو ائتلاف جدید است. نخست ائتلاف ناتوی قدیمی به رهبری آمریکا و دومی ائتلاف جدید و تازه نفس روسیه-چین به همراه ایران، هند و کشورهای بریکس. متاسفانه کشورهای عربی همیشه اردوگاه نادرست را انتخاب می‌کنند، نقش آن‌ها نقش سیاهی لشکر، تامین کننده مالی و میدان جنگ این ائتلاف‌ها است.

گزینه کنار گذاشتن توافق اوپک پلاس و بازگشت به سیطره آمریکا- اسرائیل از ترس خطر ادعایی آمریکا احتمالا گزینه‌ای پرهزینه خواهد بود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز