۴ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

ماریا زاخارووا؛

مسکو به معاهده منع تسلیحات اتمی نخواهد پیوست

مسکو به معاهده منع تسلیحات اتمی نخواهد پیوست

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور به معاهده منع سلاحهای اتمی موسوم به TPNW نخواهد پیوست.

به گزارش نگاه نو، این اظهارات پس از پایان اولین نشست کشورهای عضو معاهده ممنوعیت سلاحهای هسته‌ای مطرح می‌شود.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، زاخارووا می‌گوید که پیشبرد این معاهده باعث تعمیق شکاف بین کشورها و تضعیف رژیم معاهده منع تکثیر سلاحهای اتمی خواهد شد.

وی افزود: در رابطه با تمایل به اجرای دائمی تلاش‌ها برای جهانی‌سازی معاهده TPNW، همانطور که در اسناد نهایی کنفرانس ثبت شده است، تأکید می‌کنیم که روسیه قصد ندارد به این توافق بپیوندد و معتقد است که این معاهده هیچ استاندارد جهانی چه در حال و چه در آینده ایجاد نخواهد کرد.

به گفته زاخارووا، مسکو همچنان به این موضع پایبند است که توسعه TPNW زودرس، اشتباه و در واقع غیر سازنده بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: این توافق هیچ کمکی به کاهش خطرات فزاینده هسته‌ای نمی‌کند و بشریت را به هدف ذکر شده در آن نزدیک نمی‌کند و رویکرد مندرج در TPNW تنها به افزایش تناقضات بین کشورهای هسته‌ای و غیرهسته‌ای منجر می شود.

معاهده منع تسلیحات هسته‌‌ای (TPNW) در سپتامبر ۲۰۱۷ توسط اعضای فاقد سلاح هسته‌ای عضو NPT ارائه و تصویب شد اما با وجود استقبال طرفداران صلح و نهادهای بشردوستانه، با تحریم کشورهای دارای سلاح هسته‌‌ای و متحدان آن‌ها روبه­ رو شده است.

 با وجود اینکه این معاهده هنوز لازم الاجرا نشده، سوالات زیادی از جمله نحوه تعامل آن با NPT و برنامه خلع سلاح گام به گام آن ایجاد کرده است به طوری که مخالفان آن را تضعیف کننده اجماع بین المللی و بی اثرکننده تلاش های صورت گرفته می دانند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پایان تاکید کرد، مسکو مانند سایر کشورهای دارای پتانسیل هسته ای نظامی، در کنفرانس کشورهای شرکت کننده در TPNW شرکت نکرد و در آینده نیز قصد ندارد این کار را انجام دهد. 

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز