۴ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

نشریه اوراسیا ریویو:

چطور ایران یک اقتصاد ضد تحریم می سازد

چطور ایران یک اقتصاد ضد تحریم می سازد

نشریه  اوراسیا ریویو در مطلبی به تحریم های آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت: چطور ایران یک اقتصاد ضد تحریم می سازد.

به گزارش نگاه نو، زمانی تحریم های آمریکا علیه رژیم ایران بسیار موثر بود. با این حال، آخرین دگرگونی ها نشان می‌دهد که تحریم‌های واشنگتن علیه تهران در بازدارندگی این رژیم کمتر موفق شده است.

 اول از همه، آمریکا قادر بود روسیه و چین را در اعمال فشار بر تهران متقاعد کند. اکنون اما به نظر می رسد که شکاف بزرگی برای پل زدن بین قدرت های جهانی- ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه از یک سو و روسیه و چین از سوی دیگر- وجود دارد.

ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ تلاش کرد تا از پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ۱۳ ساله علیه ایران جلوگیری کند. با این حال، شورای امنیت به انقضای آن رای داد، روسیه و چین از حق وتو استفاده کردند و ۱۱ عضو دیگر رای ممتنع دادند. ایالات متحده همچنین نتوانست حمایت کافی برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران به دست آورد.

 برای درک اینکه چگونه این شکاف جهانی به رژیم ایران در ایجاد یک اقتصاد ضد تحریم کمک می کند، مهم است بررسی کنیم که بخش بزرگتر درآمدهای ایران از کجا تامین می شود.

ایران برای استفاده هر چه بیشتر از فرصت فراهم شده ناشی از شکاف بین قدرت‌های جهانی، در حال امضای توافق‌نامه‌های بلندمدت با مشتریان نفتی خود است تا اقتصاد خود را در یک بازه بلندمدت در برابر تأثیرات منفی تحریم‌های آمریکا در امان نگاه دارد. قرارداد ۲۵ ساله چین و ایران نمونه ای از این دست است.

چنین توافق فراگیری به روشنی به ایران کمک می‌کند تا تحریم‌های آمریکا را راحت‌تر دور بزند، به منابع مالی دسترسی پیدا کند، گروه‌های مقاومت در منطقه را توانمند کند و به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.

ایران در حال حاضر بیش از یک میلیون بشکه در روز صادرات نفتی دارد که حدود ۸۰۰ هزار بشکه آن به چین می رسد. همچنین ایران یک قرارداد بیست ساله را همین ماه با ونزوئلا در راستای همکاری بیشتر بخش های نفت و پتروشیمی و صنعت دفاعی امضا کرد. به این ترتیب، رهبران ایران درصدد ایجاد یک اقتصاد ضد تحریم هستند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز