۲ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

انگیزه سفر بایدن؛ نجات بنت و خلاصی از نتانیاهو

انگیزه سفر بایدن؛ نجات بنت و خلاصی از نتانیاهو

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز دوشنبه به تصمیم کابینه تل‌آویو مبنی برای انحلال پارلمان (کنست) و برگزاری انتخابات زودهنگام واکنش نشان دادند.

به گزارش نگاه نو، روز دوشنبه بنت، نخست وزیر و لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی موافقت خود را با انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام در ۲۵ اکتبر اعلام کردند.

رژیم صهیونیستی به دلیل اینکه در انتخابات های مختلف، معمولا هیچ حزبی نمی تواند اکثریت قاطع آراء را از آن خود سازد، مجبور است بعد از مدت کوتاهی دوباره دور جدید انتخابات پارلمانی برگزار کند. این مسئله به حدی باعث تضعیف نهادهای دولتی در این منطقه شده که تحلیلگران سیاسی بر این باورندبا روش انتخاباتی کنونی، رژیم صهیونیستی عملاً گام به گام به سمت از بین رفتن حرکت می کند.

با وجود اینکه برخی از نظرسنجی ها می گویند که به احتمال زیاد ائتلاف حزب لیکود به رهبری نتانیاهو می تواند بار دیگر حمایت ۶۱ عضو کنست را از آن خود سازد اما حتی اگر ائتلاف نتانیاهو به حمایت ۶۱عضو کنست برسد، باز همچنان مدیریت اسرائیل با این تعداد نماینده غیرممکن خواهد بود زیرا سایر احزاب قسم خورده اند که مانع از قدرت گرفتن نتانیاهو شوند.

کابینه «نفتالی بنت» که حتی یک‌سال هم طول نکشید، مانند سایر کابینه‌های رژیم صهیونیستی، عمق شکاف‌های ایدئولوژیک جدی در فضای سیاسی این رژیم را نشان داد.

– مروری بر ۴ دور برگزاری انتخابات در سرزمین های اشغالی نشان می دهد نظام پارلمانی، فساد سیستمیک و ساختاری سیاسیون در این رژیم و در عین حال عدم اقبال عمومی به احزاب سیاسی در سرزمین های اشغالی مانع از ایجاد ثبات در سیستم سیاسی و تصمیمگیری این رژیم شده است.

– فعالیت های نتانیاهو در زمانی که در راس قدرت در سرزمین های اشغالی قرار داشت و بررسی نتایج تحقیقات و دادگاه او برای پرونده های فساد موسوم به دو هزار و سه هزار نیز در این روند تاثیر گذار بوده است.

– رژیم  صهیونیستی به دلیل تمرکز ویژه بر فعالیتهای ضد حقوق بشری به رژیمی آپارتاید تبدیل شده است.

– یک دلیل سفر بایدن به سرزمین های اشغالی این است که آمریکا قرار است به ائتلاف بنت- لاپید تنفس مصنوعی بدهد تا مانع از روی کار آمدن دوباره نتانیاهو شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز