۱ تیر ۱۴۰۱
کپی شد!

اولیانوف اعلام کرد؛

جزئیات سفر امروز سرگئی لاوروف به ایران

جزئیات سفر امروز سرگئی لاوروف به ایران

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین‌المللی در وین شب گذشته اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه، 22 ژوئن (اول تیر ماه) عازم جمهوری اسلامی ایران می‌شود و دو روز در تهران خواهد ماند.

به گزارش نگاه نو، سرگئی لاوروف در جریان این سفر به حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران پذیرفته شده و مذاکرات مفصلی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی خواهد داشت.

وزارت امور خارجه ایران هفته گذشته از سفر قریب الوقوع سرگئی لاوروف به تهران خبر داده بود و مقامات مسکو نیز با تایید این مسئله یادآور شدند که تاریخ دقیق این سفر در حال بررسی است.

این سفر دومین سفر مقامات دولتی روسیه به ایران در سال جاری خواهد بود. الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر در مسائل مربوط به انرژی در اواخر ماه مه به تهران سفر کرده بود. وی با جواد اوجی، وزیر نفت و محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور دیدار و مذاکره کرد.

البته در طول سال همواره مذاکرات بین نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف روسیه و جمهوری اسلامی ادامه داشت. حتی پیش از این، در اواسط ماه ژانویه، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به دعوت ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود، از مسکو دیدن کرد.

لاوروف آخرین بار در اواسط ماه آوریل سال ۲۰۲۱، چند ماه قبل از پایان دوره دولت قبلی در جمهوری اسلامی ایران، به تهران سفر کرده بود. دیدار کنونی، نخستین سفر لاوروف به ایران، از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی خواهد بود.

همانطور که انتظار می‌رود، در مذاکرات وی با مقامات تهران، موضوعات مربوط به انعقاد قرارداد همکاری بلندمدت و همچنین گسترش روابط اقتصادی دوجانبه در شرایط تشدید تحریم‌های غرب مورد بحث و بررسی طرفین قرار خواهد گرفت.

جهت گیری توسعه روابط تجاری بین تهران و مسکو با توجه به اینکه انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ توافقنامه دائمی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا درباره منطقه آزاد تجاری امضا شود که باید جایگزین توافقنامه موقت کنونی شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

همکاری‌های سازنده بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین امنیت در منطقه خاورمیانه که روند اوضاع سوریه و افغانستان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد نیز یک موضوع مهم در روابط دوجانبه باقی مانده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز