۳۱ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

در ادعایی مطرح شد؛

گزارش آژانس درباره آماده شدن ایران برای تشدید غنی سازی در «فردو»

گزارش آژانس درباره آماده شدن ایران برای تشدید غنی سازی در «فردو»

آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی است که ایران در حال آماده سازی برای تشدید غنی سازی اورانیوم در سایت «فردو» است.

به گزارش نگاه نو، گزارش آژانس هسته‌ای سازمان ملل که روز دوشنبه مشاهده شد نشان داد که ایران با آماده‌سازی برای استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در سایت زیرزمینی فردو، غنی‌سازی اورانیوم خود را بیشتر می‌کند.

این اقدام آخرین گامی است که ایران مدت‌ها تهدید کرده بود که انجام خواهد داد، اما اجرای آن را متوقف کرد تا اینکه ۳۰ کشور از ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قطعنامه‌ای حمایت کردند که در آن از آنچه توضیح ندادن تهران در مورد «آثار اورانیوم در سه مکان اصلی عنوان شده» انتقاد شده بود.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه تأیید کردند که ایران آماده است تا گاز هگزافلووراید اورانیوم (UF6) و سانتریفیوژهای غنی‌سازی مواد را به دومین آبشار یا خوشه‌ای از سانتریفیوژهای IR-6 نصب شده در فردو تزریق کند. ایران روز دوشنبه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که غیرفعال‌سازی آبشار، فرآیندی که مقدم بر غنی‌سازی است و همچنین شامل وارد کردن UF6 به ماشین‌ها است، از روز یکشنبه آغاز شده است.

گفتنی است ایران در پاسخ به قطعنامه شورای حکام، دستور حذف دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نصب شده بر اساس قرارداد ۲۰۱۵ را صادر کرد و نصب سانتریفیوژهای IR-6 را در یک کارخانه زیرزمینی در نطنز ادامه داد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز