۳۱ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

العربی الجدید نوشت؛

اهداف ولیعهد سعودی از سفر به کشورهای منطقه

اهداف ولیعهد سعودی از سفر به کشورهای منطقه

العربی الجدید در مطلبی به موضوع سفر منطقه ای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به برخی کشورهای منطقه از جمله مصر، اردن و ترکیه پرداخت و اهداف وی را در این رابطه تشریح کرد.

به گزارش نگاه نو، در این مطلب به نقل از منابع آگاه پیش بینی شده است که در جریان سفر شاهزاده محمد بن سلمان به مصر، دولت مصر برخی از دارایی های دولتی را به ولیعهد پیشنهاد می کند تا سهام آنها را به عنوان سرمایه گذاری در ازای سپرده های سعودی نزد بانک مرکزی مصر خریداری کند.

منابع مذکور خاطرنشان کردند: دولت مصر به دلیل تاثیر بحران ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، بدون کمک های متحدان خلیج فارس نمی تواند به تعهداتش عمل کند.

منابع یاد شده با این پیش بینی که محمد بن سلمان در ازای توافق بر سر برخی مسائل دیگر منطقه ای پیش از سفر جو بایدن به منطقه، به درخواست های دولت مصر پاسخ مثبت بدهد، فاش کردند: عربستان و امارات درماه گذشته چهار میلیارد دلار به عنوان کمک های فوری به مصر تقدیم کردند.

منابع آگاه با اشاره به اینکه قاهره به خرید فوری مواد غذایی مورد نیاز ماهانه بویژه گندم و دیگر غلات نیاز داشت، یادآور شدند: دولت در مدت اخیر مذاکرات زیادی با کشورهای خلیج فارس بویژه قطر و عربستان و امارات برای سرمایه گذاری آنها در این کشور انجام داده است.

همین منابع درباره سفر بایدن به منطقه نیز گفته اند: درخواست های عربستان درباره مسائل منطقه ای در نشست های این کشور با آمریکا بیشتر روی لزوم مقابله با ایران به عنوان رقیب اول عربستان در منطقه متمرکز خواهد بود و علاوه بر این عربستان یک درخواست اساسی هم دارد و آن هم تضمین آینده حکمرانی شاهزاده محمد بن سلمان است.

منابع العربی الجدید بیان کردند: عربستان برای همین منظور به دنبال جذب بیشترین حمایت از خواسته هایش در بین کشورهای منطقه است و قطعا مصر در مقدمه این کشورهاست به همین خاطر ریاض اکنون مشتاق برآورده کردن خواسته های رژیم مصر است.

به گفته این منابع، در مقابل، خواسته های آمریکا در درجه اول درباره تضمین تامین انرژی از کشورهای منطقه آن هم به میزانی است که زیان های وارده در بازارهای جهان را که جنگ روسیه و اوکراین به بار آورده، جبران کند و دوما بر سر تضمین ثبات روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و گسترش آن و پیوستن کشورهای دیگری نظیر عربستان به آن است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز