۳۱ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

در مطلبی عنوان شد؛

تحلیل یک رسانه روسی از سفر توکایف به ایران

تحلیل یک رسانه روسی از سفر توکایف به ایران

وستی کافکازا یک رسانه روسی در مطلبی به تحلیل سفر قاسم جومرت توکایف رئیس جمهور قزاقستان به ایران و دیدار با مقامات ایرانی طی چند روز گذشته پرداخت.

به گزارش نگاه نو، این رسانه روسی نوشت: ۱-روز یکشنبه ۱۹ ماه ژوئن، قاسم جومرت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، به تهران سفر کرد. در چارچوب این سفر، رئیس جمهور قزاقستان با سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود دیدار کرد. طرفین به طور مفصل، در خصوص وضعیت و چشم انداز توسعه روابط قزاقستان – ایران گفتگو کردند. توجه ویژه ای به تحکیم همکاری های تجاری – اقتصادی در عرصه های ترانزیت، لجستیک، صنعت و کشاورزی و همچنین، توسعه روابط فرهنگی و انسانی معطوف شد.

۲- توکایف خاطرنشان کرد که در سال جاری، قزاقستان و ایران تاریخ مهمی را جشن می گیرند – سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک. به گفته او، طی این مدت، هر دو طرف توانسته اند، ارتباطات نزدیک بین دولتی داشته باشند.

۳- افزون بر آن، او به امکانات بزرگ در عرصه ترانزیت – لجستیک و از جمله، خط راه آهن قزاقستان – ترکمنستان – ایران اشاره کرد. به موازات آن، رئیس جمهور قزاقستان از ظرفیت های تزانزیتی – صادراتی بنادر دریایی در دریای خزر سخن گفت.

۴- توکایف ضمن اشاره به همکاری در عرصه کشاورزی، از آمادگی قزاقستان برای توسعه دامنه محصولات کشاورزی داخلی برای صادرات به ایران سخن گفت. او همچنین، در خصوص اجرای پروژه های مشترک در صنعت سبک و مجتمع های کشت و صنعت ابراز علاقه مندی کرد.

۵- رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرد که این جمهوری برای شهروندان ایرانی سفر ۱۴ روزه بدون نیاز به صدور ویزا را در نظر گرفته است. به گفته او، این اقدام در راستای توسعه بیشتر همکاری ها در عرصه های گوناگون و از جمله، فعال سازی روابط میان نمایندگان جامعه تجاری و جذب تعداد بیشتر گردشگران است. رئیس جمهور قزاقستان پیشنهاد کرد که تجار ایرانی از این مزیت نهایت استفاده را ببرند.

۶- سید ابراهیم رئیسی نیز به نوبه خود، توجهات را به سوی این موضوع جلب کرد که سفر توکایف، نقطه عطفی در توسعه روابط قزاقستان – ایران در تمامی عرصه های همکاری های دو جانبه است.

۷- براساس نتایج مذاکرات، توکایف و رئیسی بیانیه مشترکی را امضا کردند که هدف از آن، ارتقای سطح جدیدی از همکاری های دو جانبه می باشد. سپس، با حضور مقامات رسمی، توافقنامه هایی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، تجاری، ترانزیت، سرمایه گذاری، فناوری، محیط زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، تحقیقاتی و گردشگری امضا شد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز