۳۱ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

تحلیل اختصاصی نگاه نو؛

سدسازی ترکیه، طرح اقتصادی یا پروژه سیاسی/ پشت پرده تنش آبی خاورمیانه

سدسازی ترکیه، طرح اقتصادی یا پروژه سیاسی/ پشت پرده تنش آبی خاورمیانه

طرح هایی هدفمند نظیر پروژه های سدسازی ترکیه، تلاشی خصمانه است تا رگ های حیات خاورمیانه نظیر عراق و سوریه بیش از پیش فشار مرگ آور کم آبی و بی آبی را تجربه کند.

به گزارش نگاه نو، منطقه خاورمیانه از جنبه های مختلفی ویژه است، امری که در بسیاری از موارد شاید آثار ناخوشایند خودش را برای مردمان ساکن در سرزمین های این منطقه بروز داده است. در واقع ایراد از نام نهاده شده بر این منطقه جغرافیایی ویژه و ژئوپلیتیک نیست بلکه موقعیت جغرافیایی این منطقه و اقلیم عمدتاً گرم و خشک حاکم بر آن است که شرایط ویژه ای را در عرصه محیط زیست و بویژه منابع آبی رقم زده است.

بیشتر کشورهای واقع در منطقه خاورمیانه متوسط بارش نزولات جوی شان پایین تر از نرخ متوسط جهانی و میزان متوسط تبخیرشان فراتر از میزان متوسط جهانی است. شرایطی که سرزمین های این منطقه را در تامین منابع آّبی لازم برای ساکنانش در وضعیتی ویژه قرار داده است.

تنش های آبی رو به تزاید و دوره های خشکسالی گسترده ناشی از تغییرات اقلیمی، در کنار تصمیمات غلط و حکمرانی اشتباه در حوزه مدیریت منابع آبی، سلامت و حیات بسیاری از ساکنین این منطقه را در معرض خطر قرار داده است. در کنار این عوامل، اجرای طرح هایی هدفمند نظیر ابر پروژه های سدسازی ترکیه، تلاشی خصمانه است تا رگ های حیات کشورهایی نظیر عراق، سوریه و بخشی از ایران، بیش از پیش فشار مرگ آور کم آبی و بی آبی را تجربه کند.

 منطقه خاورمیانه به جنگ های گسترده و طولانی مدتش نیز شناخته می شود، جنگ هایی که علاوه بر تحمیل قربانیان بی شمار از مرد و زن، پیر و جوان و کودک، آثار شومی را تا دهه ها برجای گذاشته و خواهد گذاشت.

از آن جمله می توان به تخریب زیرساخت های تامین و توزیع آب آشامیدنی در کشورهای درگیر جنگ نظیر سوریه، عراق و فلسطین اشغالی اشاره کرد.

 مسلمانان که از یک سو بیشترین جمعیت ساکن در منطقه خاورمیانه را تشکیل داده اند و از سوی دیگر بیشترین خسارات و قربانیان ناشی از وقوع جنگ های تحمیلی را متحمل شده اند، امروزه با دسیسه ای پیچیده و با جنسی کاملا متفاوت نسبت به قبل از سوی اسرائیل دشمن قسم خورده شان روبرو هستند.

در طول دو دهه گذشته و بویژه در چندسال اخیر، شرکت های اسرائیلی تلاش فزاینده ای را برای حضور و مشارکت فنی و مالی در اجرای طرح های عمرانی مرتبط با حوزه منابع آب در کشورهای منطقه و بویژه ترکیه صورت داده اند؛ لیکن به تازگی شرکت های فناور اسرائیلی با هدف نفوذ در میان توده های مردم عمدتاً محروم و نابرخوردار از دسترسی به آب شرب بهداشتی و سالم در منطقه خاورمیانه، اقدام به اهدا و نصب و راه اندازی تجیهزات و تاسیسات تامین آب از منابع نا متعارف نظیر هوا، کرده اند. در این ارتباط می توان به فعالیت گسترده شرکت واترژن در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه و نیز منطقه رقه سوریه اشاره کرد. این در حالیست که نوار غزه از معضل تامین آب شرب بهداشتی به واسطه محاصره رژیم اشغالگر قدس به شدت رنج می برد و این پارادوکسی عجیب و در عین حال قابل تامل است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز