۳۰ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

مصطفی الکاظمی متهم نخست پرونده فرودگاه بغداد

مصطفی الکاظمی متهم نخست پرونده فرودگاه بغداد

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق متهم نخست پرونده فرودگاه بغداد از همان لحظه ترور فرماندهان مقاومت در مظان اتهام قرار داشت.

به گزارش نگاه نو، اظهارات چند روز گذشته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درباره مدیریت عملیات ترور فرماندهان پیروزی در فرودگاه بغداد، واکنش‌های بسیاری را در میان جریان‌های سیاسی و و افکار عمومی عراق داشت که هنوز هم واکنش‌ها ادامه دارد.

می توان گفت اظهارات مایک پمپئو که بی تردید بدون برنامه ریزی قبلی مطرح نشده است و ابعاد مهمی در آن نهفته است، زیاد تعجب برانگیز نبود بلکه اظهارات و گمانه زنی بیشتر جریان های سیاسی درباره دخالت سفارت آمریکا و برخی افسران اطلاعاتی عراق و کرد را در ترور شهید ابومهدی مهندس و سردار سلیمانی ثابت کرد.

موضوعی که بعد از ترور فرماندهان پیروزی از سوی بیشتر جریانهای سیاسی و افکار عمومی عراق و جهان مطرح شد.

بنابراین اظهارات پمپئو اظهارات تازه و جدیدی نبود اگرچه جزئیات بیشتری را از نحوه ترور و مدیریت عملیات ترور توسط سفارت آمریکا در بغداد و برخی افسران اطلاعاتی افشا کرد اما اصل موضوع همان چیزی بود که پیشتر نیز گروه های عراقی خواستار پیگیری آن بودند.

اما به جز افراد و برخی افسران اطلاعاتی و ماموران سفارت آمریکا که بر این ترور نظارت داشتند و در آن مشارکت کردند، بیشترین شخصی که محافل رسانه‌ای و سیاسی عراق، انگشت اتهام را به سمت وی نشانه رفتند، کسی نیست جز مصطفی الکاظمی نخست وزیر کنونی پیشبرد امور عراق.

الکاظمی از همان روزهای نخست وزیری اش در مظان اتهام قرار داشت. رفتار دوگانه و عدم اتخاذ مواضع سریع پس از رویداد ترور و نیز پس از آن دیدار با ترامپ بیشتر گمانه زنی ها را درباره وی تقویت می کرد.

البته این نگاه و برآورد کلی افکار عمومی و جریانهای سیاسی عراق است. به ویژه اینکه گفته شد مصطفی الکاظمی اولین شخصی بود که در جریان حادثه ترور قرار گرفت.

با این حال آنچه طبیعی است به جز متهمان و مشارکت کنندگان برخی افسران دستگاه اطلاعاتی عراق و برخی کردها، مهم ترین موضوعی که مطرح می‌شود نقش سفارت آمریکا و اعتراف به دخالت آن در مدیریت ترور فرماندهان پیروزی است.

به عبارتی برای همگان اثبات شد که این سفارتخانه یک پادگان نظامی برای تقویت اشغالگری آمریکا و مدیریت ترور جریان‌های سیاسی و مقاومت عراق است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز