۲۹ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

فصل جدید روابط ریاض- آنکارا؛

تحلیل یک رسانه غربی از سفر ولیعهد سعودی به ترکیه

تحلیل یک رسانه غربی از سفر ولیعهد سعودی به ترکیه

رجب طیب اردوغان از سفر هفته آینده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به ترکیه و گفتگو درباره روابط دو کشور در «درجاتی بالاتر» خبرداد؛ وی این سفر را نشانه ای از ساختن پل های ارتباطی میان دو کشوری خواند که زمانی رقیب یکدیگر در منطقه بودند.

به گزارش نگاه نو،نشنال نیوز در مطلبی در این خصوص نوشت: پیش از این، اردوغان برای نخستین بار در ۵ سال اخیر، در ماه آوریل به عربستان سفر و با ملک سلمان و پسرش دیدار کرده بود. دادگاهی در ترکیه برای زمینه سازی سفر اردوغان محاکمه غیابی ۲۶ تبعه عربستان که متهم به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی بودند را متوقف کرد.

ولیعهد عربستان هرگونه دست داشتن در قتل خاشقجی را انکار کرد و متعهد شد سازمان های اطلاعاتی را اصلاح کند. با این که پس از مرگ خاشقجی، اردوغان اعلام کرده بود دستور قتل او از بالاترین مقامات دولت سعودی صادر شده است، اما دولت ترکیه در ماه های اخیر لحن خود را در این مسئله ملایم تر کرده است.

ترکیه برای بهبود روابط خود با دیگر کشورهای عربی، از جمله مصر و امارات، نیز وارد عمل شده است.

تلاش قبلی برای بهبود روابط با ریاض، در پی اقدام عربستان به تحریم واردات کالاهای ترکیه به نتیجه ای نرسیده است. اکنون در حالی برای بهبود روابط تلاش می شود که ترکیه با بدترین بحران اقتصادی خود در ۲۰ سال ریاست جمهوری اردوغان روبرو است.

اقتصاد عاملی مهم در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس آتی در ترکیه است. ترکیه به سرمایه گذاری عربستان سعودی، حمایت مالی این کشور برای کاهش مشکلات اقتصادی ترکیه، دسترسی بهتر شرکت های خود به بازار بزرگ عربستان سعودی و تقویت گردشگری اتباع عربستان در ترکیه امیدوار است.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی قرار است به قبرس، یونان، اردن و مصر نیز سفر کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز