۲۹ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

امیل لحود در گفتگو با نگاه نو:

غرب به دنبال بین المللی کردن بحران لبنان است/تولید فشار اجتماعی و نارضایتی عمومی

غرب به دنبال بین المللی کردن بحران لبنان است/تولید فشار اجتماعی و نارضایتی عمومی

امیل لحود رئیس جمهور اسبق لبنان در گفتگوی اختصاصی با نگاه نو اظهار داشت که کشورهای غربی به دنبال بین المللی کردن بحران لبنان هستند.

به گزارش نگاه نو، امیل لحود، پانزدهمین رئیس‌جمهور لبنان است. او از ۲۴ نوامبر ۱۹۹۸ تا ۲۳ نوامبر ۲۰۰۷ ریاست جمهوری لبنان را بر عهده داشت.

او در ۱۲ ژانویه ۱۹۳۶ در شهرک بعبدات به دنیا آمد. وی فرزند ژنرال جمیل لحود است که در ایجاد ارتش لبنان و تلاشهای این کشور در راستای کسب استقلال نقش بسزایی داشت.

در سال ۱۹۶۸ او فرماندهی اولین ناوگان را برعهده گرفت، و از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۳ که در مقام ریاست دفتر نظامی وزارت دفاع لبنان قرار داشت در سمت‌های مختلفی از ارتش فعالیت می‌کرد. همچنین امیل لحود در مقام رئیس کل قوا از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۸ ارتش کشور را که در اثر جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ تضعیف شده بود بازسازی کرد.

او در ۲۴ نوامبر ۱۹۹۸ (میلادی) عنوان چهاردهمین رئیس‌ جمهور لبنان انتخاب شد. گرچه دوره ریاست جمهوری او باید در دسامبر ۲۰۰۴ پایان می‌یافت، اما پارلمان لبنان پس از تصویب لایحه‌ای در سپتامبر ۲۰۰۴ (میلادی) دوره ریاست جمهوری او را برای مدت ۳ سال دیگر تا ۲۰۰۷ (میلادی) تمدید کرد.

دوره ریاست جمهوری امیل لحود در ۲۴ نوامبر ۲۰۰۷ به پایان رسید.

وی با اشاره به پرونده ترور رفیق حریری و سناریوهای غرب برای ناکارآمدی و بی دولتی در لبنان گفت که غرب برای بین المللی کردن پرونده لبنان تلاش می کند تا با این توجیه بستر دخالت در امور داخلی لبنان قانونی شود.

امیل لحود با تاکید بر ضرورت حفظ مقاومت و حزب الله لبنان گفت که پیشتر نیز تلاشهایی برای ادغام ارتش لبنان و مقاومت حزب الله صورت می گرفت که با این کار مخالفت کردم.

رئیس جمهور اسبق لبنان اظهار داشت: اکنون می توان گفت که مقاومت در جایگاه سیاسی و نظامی برتری قرار گرفته است که از توانایی تحمیل معادله جدید به اسرائیل برخوردار شده است.

امیل لحود افزود: کشورهای خارجی نباید برای تحمیل ایده های خود به لبنان از موضوع اقتصادی و فشار تحریم استفاده کنند. البته هدف آنها ایجاد نارضایتی در بین افکار عمومی و پس از آن جهت دادن این نارضایتی بسمت حزب الله لبنان و گروههای هم پیمان آن است.

رئیس جمهور اسبق لبنان درباره تحولات جدید منطقه نیز گفت که شرایط آنگونه که خواست آمریکایی ها بود پیش نرفت و نقشه جغرافیای سیاسی منطقه هم براساس نظریه های آنها تغییر نکرد اما به هرحال باسناریوی جنگ داخلی و قومی و مذهبی هنوز هم به دنبال اجرایی کردن اهداف خود هستند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز