۲۵ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

وزیر خارجه پاکستان مطرح کرد:

عزم راسخ اسلام آباد برای تقویت همکاری خود با ایران در زمینه انرژی

عزم راسخ اسلام آباد برای تقویت همکاری خود با ایران در زمینه انرژی

- بلوال بوتو زرداری ، وزیر خارجه پاکستان روز سه شنبه برای دیداری دو روزه از ایران وارد تهران شد. وی در دیدار با امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران گفت:  پاکستان قصد دارد همکاری های خود با ایران را در بخش انرژی با واردات مقادیر بیشتری برق ازاین کشور، تقویت کند.

به گزارش خبرنگار نگاه نو، وی گفت در دیدارش با همتای ایرانی خود همه جنبه های روابط دو جانیه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و راه های تقویت این مناسبات در زمینه هایی همچون تجارت ، سرمایه گذاری ،ارتباطات، مدیریت مسایل مرزی، فرهنگی و آموزشی بررسی شد.
وزیر خارجه پاکستان گفت خرسندم از اینکه موانع موجود بر سر راه گسترش همکاری های دو جانبه از میان برداشته شده و با ایجاد گذرگاه های جدید مرزی و بازارچه های مرزی، مبادلات مرزی دو کشور افزایش خواهد یافت.

لوال بوتو زرداری گفت امکان مبادله زندانیان بین دو کشور نیز از دیگر مسایلی بود که وی با همتای ایرانی خود آن را در میان گذاشت تا در چارچوب قوانین موجود، زندانیان دو طرف بتوانند بقیه دوران محکومیت خود را در کشور زادگاه خود سپری کنند.

وزیر خارجه پاکستان از مهمانوازی ایران از زائران پاکستانی قدردانی کرد و گفت مذاکراتی درباره ارایه خدمات بیشتر به زائران که عامل پیوند دوستی بین دو کشور هستند، بحث و تبادل نظر شده است.
بلوال گفت در باره مسایلی همچون تازه ترین تحولات در افغانستان تبادل نظر شد و دو طرف به این نتیجه رسیدند که افغانستان می باید در این مقطع حساس مورد حمایت قرار گیرد و بتواند به دارایی های خارجی مسدود شده خود، دسترسی پیدا کند.

وی گفت جامعه جهانی از زمامداران افغانستان انتظار دارد که حکومتی فراگیر تشکیل دهند و به گونه ای موثر علیه تروریسم مبارزه کنند. وزیر خارجه پاکستان گفت همتای ایرانی خود را از وضعیت حقوق بشر در کشمیر آگاه ساخته واز رهبری ایران به علت حمایت قاطع از مردم و سرنوشت کشمیر قدردانی کرد.

۸- وی گفت درباره افزایش اسلام هراسی به ویژه از سوی مقامات هند که جامعه مسلمان را در سراسر جهان به آزرده خاطر ساخته است، با همتای ایرانی خود تبادل نظر کرده است. وزیر خارجه پاکستان گفت زمان آن رسیده است که جامعه جهانی برای پایان دادن به اسلام هراسی، ناشکیبایی و تحریک به خشونت چاره جویی کند.

بلوال گفت ایران و پاکستان مشترکات تاریخی فراوانی دارند و قصد دارند روابط خود را به گونه ای بی سابقه تقویت کنند. وی گفت به نمایندگی از سوی دولت پاکستان پیام حسن نیت و برادری مردم پاکستان با مردم ایران را به مقامات تهران ابلاغ و تاکید کردم که نخست وزیر پاکستان برای نزدیک تر ساختن روابط تهران – اسلام آباد، اولویت خاصی قایل است.

وی حمایت دولت متبوع خود را از گفتگوهای هسته ای اعلام و ابراز امیدواری که که هر چه زود توافقی درباره برنامه هسته ای ایران و تحقق حقوق مردم این کشور به دست آید.
درباره خط انتقال گاز ایران به پاکستان، وزیر امور خارجه این کشور گفت توافق شده است تا این طرح که ابتدا در سال ۲۰۱۵ موافقتنامه مربوط به آن امضاء شد و در سال ۲۰۲۱ مورد بازنگری قرار گفت، سال آینده به اجرا درآید. طول این خط ۱۱۰۰ کیلومتر و هزینه احداث آن از قشم تا پنجاب پاکستان حدود دو و نیم میلیارد دلار براورد شده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز