۲۴ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

وب سایت النشره فاش کرد؛

میانجی آمریکایی در بیروت و سناریوهای احتمالی

میانجی آمریکایی در بیروت و سناریوهای احتمالی

ورود یک کشتی اسرائیلی تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع «ENERGEAN POWER» در میدان گازی «کاریش» مورد منازعه با لبنان، پرونده ترسیم مرزی میان دو طرف را بار دیگر به صدر اخبار برگرداند.

به گزارش نگاه نو، در همین ارتباط، مقامات لبنان به توافق رسیدند که برای حل این موضوع از «آموس هوچشتاین» فرستاده آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزی برای سفر به بیروت دعوت کنند؛ وی دیروز (دوشنبه) وارد لبنان شد و امروز با «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

وب‌سایت «النشره» در گزارشی در همین باره به عنوان «میانجی آمریکایی در بیروت؛ سه سناریو که یکی از آنها ممکن است تله باشد» نوشت، در این میان، معادلاتی که طی روزهای گذشته بویژه از سوی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی (التیار الوطنی الحر) مطرح شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این وب‌سایت لبنانی در ادامه سه سناریو مورد انتظار در این باره مطرح کرد:

اول؛ رفتن به سمت یک حل و فصل سریع که به تل‌آویو و بیروت اجازه می‌دهد بر روی سرمایه‌گذاری ثروت‌های گازی خود در دریا کار کنند البته این موضوع تلاش‌های زیاد طرف آمریکایی و قبول حداقل شرایط تعیین شده از سوی بیروت توسط رژیم اسرائیل را می‌طلبد.

دوم؛ وقوع درگیری نظامی که کسی تا به امروز نتوانسته نتایج و پیامدهای آن را پیش‌بینی کند اما قطعا مانع تمام سرمایه‌گذاری‌های گازی در دریای مدیترانه خواهد شد امری که در راستای منافع هیچ کدام از طرف‌های این پرونده نیست.

سوم؛ رفتن به سمت حفظ آرامش که در مذاکرات طولانی مدت را باز می‌کند؛ امری که به نفع تل‌آویو است اما خسارات آن برای بیروت خصوصا با توجه به موضع شرکت‌های خارجی شناخته شده، جدی است؛ بویژه آنکه تل‌آویو از زمان متنشج شده دوباره این پرونده سعی دارد بر این موضوع تأکید کند که کشتی یاد شده به منطقه مورد منازعه با لبنان نزدیک نشده است.

النشره افزود، طرف لبنانی باید متوجه باشد که با توجه به نیاز هوچشتاین برای دیدارها و تماس‌های بیشتر، ممکن است بیروت به سمت سناریوی سوم سوق داده شود امری که نباید با آن جز بر اساس بازگشت وضعیت به قبل از ورود کشتی اسرائیلی با آن موافقت شود.

میشل عون رئیس جمهور لبنان بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) گفت که این کشور با فشارهایی روبروست که هدف آن، جلوگیری از بهره‌برداری لبنان از منابع نفتی و گازی است.

عون که میزبان یک هیأت پارلمانی لبنان بود، تأکید کرد که مذاکرات غیر مستقیم با رژیم موقت صهیونیستی بر سر مرزبندی دریایی، با دشواریهای بسیاری روبروست.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز