۲۳ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

براساس اعلام نتایج اولیه شمارش آراء؛

انتخابات فرانسه به دور دوم کشید؛ پایین ترین میزان مشارکت

انتخابات فرانسه به دور دوم کشید؛ پایین ترین میزان مشارکت

 انتخابات پارلمانی فرانسه که شاهد پایین ترین مشارکت از سال ۱۹۵۸ بود به دور دوم کشیده شد.دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهد که ائتلاف «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور ممکن است اکثریت مطلق پارلمان را از دست بدهد.

به گزارش نگاه نو، براساس اعلام نتایج اولیه شمارش آراء توسط وزارت کشور فرانسه، حزب موسوم به ائتلاف با هم (Ensemble) 25.75 درصد آرا را کسب کرده و ائتلاف رقیب که احزاب سبزها و چپ‌ها (NUPES) را تشکیل می‌دهد ۲۵.۶۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

تحلیلگران فرانسوی معتقدند که در دور دوم انتخابات که هفته آینده برگزار خواهد شد، ائتلاف طرفداران ماکرون اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را کسب خواهد کرد اما معلوم نیست که شمار این کرسی‌ها به اکثریت مطلق، یعنی ۲۸۹ برسد.

رادیو آزاد اروپا با اشاره به نتایج انتخابات در گزارشی نوشت، مساله مهمی که بعد از پایان انتخابات به دست خواهد آمد شمار زیاد کرسی‌هایی است که به ائتلاف چپ اختصاص خواهد یافت.

در انتخابات ریاست جمهوری که نزدیک به یک ماه و نیم قبل برگزار شد، رقیب اصلی ماکرون،  خانم مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی بود. اما اینک با انتخابات پارلمانی، این وضعیت تغییر کرده و «ژان لوک ملانشون» رهبر ائتلاف چپها و سبزها به رقیب اصلی رئیس جمهوری تبدیل شده است.

ائتلاف رقیب ماکرون به دنبال کسب اکثریت مطلق (۲۸۹ کرسی) و تعیین ملانشون به عنوان نخست وزیر است.

براساس نتایج اولیه شمارش آراء، حزب مارین لوپن با ۱۸ درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز