۲۳ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

اچ (H )های خطرناک منطقه که آمریکا نگران آن‌هاست ؟

اچ (H )های خطرناک منطقه که آمریکا نگران آن‌هاست ؟

جنبش های مقاومت یا به گفته آمریکایی ها «اچ های »خطرناک، به دردسرهای جدید غرب برای سیطره بیشتر در غرب آسیا تبدیل شده است.

به گزارش نگاه نو، قرار بود، آمریکایی ها چینش سیاسی منطقه و بعد از آن چیدمان جغرافیایی غرب آسیا را بر اساس برنامه زمانی و تعریف حوزه های جدید تغییر دهند.

شنیده تجزیه جغرافیایی و پس از آن تقسیم قومیتی و مذهبی بود.

همان زمان بود که واژه هایی مانند نظم نوین جهانی وارد ادبیات سیاسی جهان شد که منظور از آن اداره و مدیریت جهان بر اساس نقاط تامین منافع آمریکا و نیز ایجاد تغییرات در غرب آسیا بود.

نخستین گام جدی برای اجرایی کردن این نظم نوین از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ کلید خورد.

زمانی که بر اساس اسناد آمریکایی‌ها با طراحی حملات ۱۱ سپتامبر توجیه کافی برای اشغال افغانستان و عراق را به دست آوردند.

برای این حملات، آمریکا نیازمند پیش نیاز هایی بود که باید اجرایی می شد. البته افکار عمومی آمریکا و غرب نیز باید برای این حملات آماده می شد چرا که آمریکا برای اشغالگری جدید و صرف هزینه یا به عبارتی کاستن از هزینه های مصرفی مردم و صرف آن در بودجه های نظامی نیاز به همراهی افکار عمومی آمریکا داشت.

از این‌ رو ۱۱ سپتامبر طراحی و اجرا شد و با همراه کردن احساسات افکار عمومی اروپا و آمریکا توجیه و همراهی لازم برای حمله به افغانستان و بعد از آن عراق به بهانه مبارزه با تروریسم فراهم شد.

در کنار همراه کردن افکار عمومی غرب می بایست فضای سیاسی و اجتماعی غرب آسیا نیز برای تنفر بیشتر نسبت به اسلام فراهم می شد.

از این رو الگوهایی مانند القاعده و بعد از آن داعش برای ایجاد یک مدل جدید از اسلام افراطی طراحی و اجرا شد.

در مرحله بعد جایگزین جدیدی با نام اسلام میانه رو نیز که بیشتر شبیه اسلام آمریکایی بود معرفی گردید.

تقریبا تا این مقطع همه چیز برای آمریکایی ها خوب پیش رفت. اما اگرچه آمریکایی ها توانستند نفوذ نظامی خود را در منطقه غرب آسیا گسترش دهند اما به مرور زمان با مقاومت هایی روبرو شدند که تحت تاثیر انقلاب ایران شکل گرفت یا تقویت شد.

مدلی از مقاومت که یکی از مقام های آمریکایی از آن به عنوان ««اچ های» خطرناک برای آمریکا یاد کرد که منظور آن حزب الله لبنان ، حشد شعبی عراق و جنبش حماس در فلسطین و بطور کلی مقاومت منطقه بود که همه حروف اول آن با حرف H (ح) شروع می شود.

جنبش های مقاومت یا به گفته آمریکایی ها «اچ های »خطرناک، به دردسرهای جدید غرب برای سیطره بیشتر در غرب آسیا تبدیل شده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز