۲۱ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

فروپاشی کابینه بنت؛ آیا نتانیاهو به قدرت بازمی گردد؟

فروپاشی کابینه بنت؛ آیا نتانیاهو به قدرت بازمی گردد؟

واگرایی در کابینه و اختلاف نظرهای متعدد از مهم‌ترین دلایلی بود که کابینه بنت را در آستانه فروپاشی قرار داد.

به گزارش نگاه نو، در ماه ژوئن سال گذشته کابینه ائتلافی نخست وزیری «نفتالی بنت»، با اتکا بر احزاب گوناگون به قدرت رسید و توانست اکثریت را در پارلمان این رژیم (موسوم به کِنست) -که ۱۲۰ کرسی دارد- کسب کند.

اما، اکنون در شرایطی که هنوز یکسالگی نخست‌وزیری را ندیده، منابع نزدیک از احتمال فروپاشی کابینه او و حتی بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت می‌گویند. به طور مثال، روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت که چیزی به پایان کابینه بنت نمانده و تقریبا همه درباره سقوط کابینه او اتفاق نظر دارند.

نفتالی بنت نیز در صحبت‌هایی که اخیرا داشت بر واگرایی نظرات و احتمال سقوط کابینه‌اش گفت و به نوعی آن را تایید کرد.

استعفای پی در پی و فروپاشی کابینه

واگرایی در کابینه و اختلاف نظرهای متعدد از مهم‌ترین دلایلی بود که کابینه بنت را در آستانه فروپاشی قرار داد.
کابینه ائتلافی که بنت در ژوئن گذشته تشکیل داد، ترکیبی از احزاب چپ‌گرا و ملی‌گرای افراطی یهودی، احزاب دینی و فهرست مشترک عربی بود و بنت و لاپید در آن زمان حمایت با کسب ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی، توانستند حمایت و ائتلافی شکننده را شکل دهند.

اما این واگرایی با بروز اختلاف نظر موجب تنش درون کابینه و استعفاهای پی در پی شد و کابینه را در آستانه سقوط قرار داد. آغاز اختلاف از درگیری لفظی میان میخال وودگر، نماینده صهیونیسم دینی و ادد سلمن، نماینده حزب راستگرا بر سر دستورات وزیر بهداشت بود و شروعی بود بر آغاز اختلافات و استعفاها.

پس از این مشاجره لفظی، ادد سلمن از ائتلاف خارج شد و کابینه را در آستانه شکست قرار داد. این استعفاها تا جایی ادامه پیدا کرد که ممکن بود سقوط کابینه را پیش از یک سالگی به قدرت رسیدن بنت، رقم بزند.

روز دوشنبه، «متان سیدی»، سخنگوی بنت استعفا داد و چهارمین نفری بود که از حلقه بنت کناره‌گیری کرد. سیدی ۲۶ ساله، رشد چشمگیری داشت و چهار سال پیش، زمانی که او وزیر آموزش و سپس وزیر دفاع بود، همکاری با بنت را آغاز کرد. در سال گذشته، سیدی سخنگوی بنت بود، اما تمام ارتباطات دفتر نخست وزیری، از جمله ارتباطات موساد، شورای امنیت ملی، شورای اقتصاد ملی، اداره ملی سایبری و غیره را مدیریت می‌کرد.

پیش از استعفای سیدی، شمریت مایر، مشاور دیپلماتیک بنت در تاریخ ۱۳‌ می، و «تال گان زِوی»، مسئول دفتر وی نیز در ۲۳ می، از سمت خود استعفا کردند.

گفتنی است، گان زوی، از وفادارترین همراهان، «نفتالی بنت» بوده و خبر استعفای او سوال برانگیز بوده است.

اختلاف میان مایر و گان زی نیز در اختلاف درون کابینه بی‌تاثیر بود و مایر و گان-زوی، هرکدام دیدگاه متفاوتی برای بنت داشتند؛ اولی به نخست‌وزیر توصیه می‌کرد که میانه‌روتر باشد و دومی فشار می‌آورد که بنت به پایگاه راست‌گرای سابق خود وفادار باشد، که منجر به تنش‌ها در رده بالای دفتر نخست‌وزیر شد.

«نائومی ساسون»، دستیار شخصی «نفتالی بنت» نیز از جمله مهره‌های کلیدی کابینه بود که ۳۰ می، از مقام خود کناره‌گیری کرد.

چند روز پیش، «غیدا رریناوی زعبی» نماینده عرب‌تبار حزب چپگرای مرتص اعلام استعفا کرد. با خروج او تعداد حامیان کابینه به ۵۹ نفر می‌رسید و اپوزسیون در آستانه به دست آوردن اکثریت قرار می‌گرفت.

در واکنش به این مسئله، یائیر لاپید، رهبر جناح چپ-میانه کابینه از خانم زعبی خواست تا از تصمیم خود صرف نظر کند، چرا که با این تصمیم احتمالا نتانیاهو به قدرت بازخواهد گشت. با ماندن زعبی، خطر سقوط کابینه از بین رفت و کابینه و اپوزسیون ۶۰-۶۰ مساوی شدند.

این تساوی به این معناست که اگرچه سقوط آنی کابینه از میان رفت، اما کابینه‌ای با تعداد برابر اپوزسیون دوام زیادی نخواهد داشت.

بدون شک، در خصوص بی‌ثباتی کابینه اتفاق نظر وجود دارد؛ براساس نظرسنجی اعلام شده توسط کانال دوازده تلویزیون رژیم صهیونیستی، بسیاری از اسرائیلی‌ها باور دارند که کابینه بنت به احتمال زیاد سقوط خواهد کرد. همچنین این احتمال وجود دارد که نتانیاهو به قدرت بازگردد.

مخالفان نفتالی بنت فروپاشی اوضاع امنیتی و حملات سریالی اخیر در تل آویو را دلایل کافی برای انحلال کابینه و فروپاشی ائتلاف حاکم می‌دانند.

اگرچه این گمانه‌زنی به قوت خود باقی است که کابینه بنت دچار اختلاف شده و حتی نزدیک‌ترین افراد به او از سمت خود کنار رفتند، این نظر نیز وجود دارد که بنت به دنبال تثبیت موقعیت خود در عرصه سیاسی و تشیکل کابینه‌ای منسجم‌تر است. طرفداران این نظر، انتقال «شمریت مئیر»، مشاور دیپلماتیک بنت به ایالات متحده را دلیل این گمانه می‌دانند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز