۱۵ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

گفتگوی اختصاصی نگاه نو با وزیر خارجه اسبق لبنان

گفتگوی اختصاصی نگاه نو با وزیر خارجه اسبق لبنان

وزیر خارجه اسبق لبنان اعلام کرد که غرب نگران است که ایران به یک الگوی موفق برای ملتهای منطقه تبدیل شود.

به گزارش نگاه نو، عدنان منصور وزیر خارجه اسبق لبنان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نگاه نو در بیروت با اشاره به تحولات جدید منطقه و جهان گفت: کمتر کسی تصور می کرد که امروز متغیرات منطقه‌ای تحت تاثیر انقلاب ایران شکل تازه ای به خود بگیرد.

وی ادامه داد در آغاز پیروزی انقلاب ایران تمامی سناریو ها در چندین بخش برای تقلیل، تخریب و تحریف آن برنامه ریزی و پیگیری شد. در مرحله نخست تلاش شد تا با برنامه ریزی کودتا و رویکرد نظامی، زمینه بازگشت ساختار سیاسی قبل فراهم شود. مانند سناریویی که در مصر بعد از روی کار آمدن محمد مرسی طراحی شد اما این موضوع درباره انقلاب ایران جواب نداد.

بنابراین سناریوی تخریب و بازگشت نظام سیاسی سابق جواب نداد و از این رو تضعیف انقلاب ایران با آغاز جنگ و شورش های داخلی کلید خورد.

تحریم اقتصادی و فشارهای سیاسی در کنار حمله نظامی به ایران و نیز تحریک اختلافات داخلی رویکردی بود که آمریکایی ها برای تضعیف انقلاب ایران به کار گرفتند.

عدنان منصور افزود که نگرانی آمریکایی ها از شکل گیری یک انقلاب در ایران نبود بلکه آمریکایی‌ها نگران شکل گیری انقلابی بودند که از شاخصه های جدید برخوردار بود که با انقلاب های دیگر به طور کلی تفاوت اساسی داشت.

در شرایط کنونی نیز فشارهای حداکثری به انقلاب ایران وارد می شود که هدف و انگیزه اصلی آن به حاشیه راندن رویکرد منطقه ایران و سلب توانمندی نظامی آن است.

غرب بیش از هر چیزی نگران آن است که ایران به یک الگوی موفق برای ملتهای منطقه تبدیل شود الگویی که توانست مدل حکومت داری اسلامی را به یک الگوی موفق تبدیل کند و همچنین اثبات کند که دین از قابلیت اداره جامعه در تمامی ابعاد برخوردار است.

وزیر خارجه اسبق لبنان افزود: انقلاب ایران همچنین الگوی مبارزه عملی و سیاسی و مسلحانه را به ملت های منطقه آموخت و نشان داد که نمی توان تنها با برگزاری نشست ها و شراکت های سیاسی به آرمان ها دست پیدا کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز