۱۲ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

پشت پرده احتمال قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام

پشت پرده احتمال قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام

اختصاصی نگاه نو: گزارش منفی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در طول چند ماه گذشته احتمال تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش داده‌است.

ایالات‌متحده و همراه فرانسه انگلستان و آلمان قطعنامه‌ای را برای تصویب به شورای حکام برده‌اند که در آن قرار است از لحاظ دیپلماتیک به‌شدت بر فشارهای وارده بر ایران افزوده شود تا بلکه دولت جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که بهتر است موارد پیشنهادی ایالات‌متحده در توافق بازگشت به برجام را بپذیرد با توجه به این‌که فشارهای دیپلماتیک ازاین‌پس بر ایران افزایش افزایش خواهد یافت.

چند نکته مهم

قطعنامه‌های  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران در طول دوره‌ای که مذاکرات هسته‌ای با غرب در حال برگزاری بود.همگی سیاسی بود.

این گزارش‌ها نشان دهد در هر شرایطی که ایران مشغول مذاکره با غرب بوده‌است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مانند یک بازو و اهرم پیگیری سیاست‌های آمریکا در قبال ایران عمل کرده و گزارش‌های کاملاً سیاسی با اهداف مغرضانه صادر کرده‌است.

– با توجه به این‌که رسانه‌های غربی تماماً روایت غربی از این مذاکرات را پوشش داده و تلاش می‌کنند ایران را علت اصلی شکست مذاکرات بدانند، نباید تاریخچه اقدامات سیاسی آژانس در قبال ایران را فراموش کرد  و اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان یک نهاد بین‌المللی نباید اهرم اجرایی سیاست‌های آمریکا در دنیا باشد .
–  در صورت به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای دولت سیزدهم نشان داده‌است که معیشت و اقتصاد مردم و اداره کشور را به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات گره نزده‌است.

-مروری بر ۱۵ دوره تأیید پای‌بندی ایران به تعهدات خود در برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نشان می‌داد حتی در زمانی‌که دولت آمریکا از برجام بیرون آمد، ایران بازهم برای اثبات حسن‌نیت خود در این توافق باقی ماندن وظایف و تعهدات خود عمل کرد که در آن زمان به دلیل این‌که آمریکا قصدی برای مذاکره و رسیدن به توافق با ایران نداشت، این نوع گزارش‌ها هیچ تأثیر سیاسی در رفتار آمریکا نداشت و این کشور درنهایت بدون توجه به این گزارش‌ها از برجام بیرون آمد این مسئله نشان می‌دهد گزارش‌های آژانس در شرایطی که حتی همکاری ایران را نیز ثابت کند مورد توجه غرب قرار نمی‌گیرد و آژانس همیشه به‌عنوان بازوی اجرایی سیاست‌های آمریکا در یک نهاد بین‌المللی عمل می‌کرده‌است.
– علت کارشکنی‌های آمریکا در بازگشت به برجام اجرای تعهدات اش و همچنین تشویق کشورهای اروپایی به خارج شدن از برجام و استفاده از مکانیزم ماشه تنها به این دلیل است که از نظر سیاست داخلی دولت بایدن به‌شدت ضعیف است و توان مقابله با جمهوری‌خواهان به‌خصوص در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره را ندارد و به‌همین دلیل تلاش دارد تا شکست‌های حوزه سیاست داخلی را در حوزه سیاست خارجی در مقابل ایران جبران سازد. ایران از همین مسئله می‌تواند در مجامع بین‌المللی استفاده کرده و نشان دهد آمریکا یک بازیگر معقول و منطقی در عرصه بین‌الملل نیست و تمایل و عزم جدی برای برداشتن تحریم‌ها و بازگشت به برجام را ندارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز