۱۱ خرداد ۱۴۰۱
کپی شد!

سرگئی لاوروف: آمریکا مانع از احیای برجام است

سرگئی لاوروف: آمریکا مانع از احیای برجام است

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد که آمریکا با تحمیل شرایط جدید مانع از احیای برجام است.

به گزارش نگاه نو، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز گذشته وارد بحرین و در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «عبداللطیف الزیانی» همتای بحرینی خود در منامه حاضر شد.

لاوروف به موضوع ایران پرداخت و اعلام کرد که ابتکار جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای امنیت منطقه همچنان مطرح است و ما این سند را به‌روز کرده‌ایم.

وی همچنین اشاره کرد که با همتای بحرینی خود درباره نقش روسیه در حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کرده است.

پایگاه خبری شبکه روسی «پیتر» نیز با پوشش بخش دیگری از این کنفرانس به نقل از لاوروف نوشت که آمریکا در حال مذاکره درباره شرایط جدیدی است که این شرایط از احیای برجام جلوگیری می‌کند.

او در بخش دیگری از سخنانش به تحولات یمن اشاره کرد و اظهار داشت: «ما همچنین به مسئله یمن و حمایت از تلاش‌های سازمان ملل پرداختیم که در مرحله اخیر به دنبال اقدامات صورت گرفته در عربستان سعودی و گام‌های مربوط به آتش‌بس به تحولی مثبت انجامید.»

سرگئی لاوروف در ادامه بیان کرد: «حل‌وفصل نشدن نزاع میان فلسطین و اسرائیل کانون تنش منطقه است. ما سعی می‌کنیم شرایط را برای اقدام کمیته قانون اساسی سوریه فراهم کنیم.»

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «چشم‌اندازی خوب برای همکاری با بحرین در زمینه اقتصاد وجود دارد. بحرین در برهه گذشته سرمایه‌گذاری‌های خود را در روسیه دو چندان کرده است.»

در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین وزیر امور خارجه بحرین اظهار داشت: «شاه بحرین بر لزوم پایان دادن به جنگ اوکراین تأکید کرده است. من و همتای روسی‌ام راه‌های توسعه چشم‌انداز همکاری‌های مشترک و پاره‌ای از مسائل منطقه‌ و جهان را مورد بحث و بررسی قرار دادم.»

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از حدود دو ماه پیش دچار وقفه شده است. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها و عمل به تعهداتش از جمله رفع تحریم‌ها، بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران اخیراً در جلسه کمیته امور خارجی سنا شانس رسیدن به توافق را پایین خواند. «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری در واکنش به اظهارات رابرت مالی و اظهارات مقامات فرانسه در همین ارتباط و اتفاقات اخیر از جمله ترور شهید صیاد خدایی و این‌که آیا این‌ها به معنای به بن بست رسیدن توافق است، گفت: «اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی با طراحی و یا پاسخ به داخل خود مطرح می‌کنند، ملاک ما برای اظهارنظر نیست. در حوزه مذاکرات وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که با مصارف داخلی بیان می‌شود، نداریم.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: «آنچه برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است و ایران در آن مسیر ابتکارات خود را ارائه کرده است. رفت و برگشت‌هایی بوده و آمریکا پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است. اگر آمریکا از تذبذب در رفتار فاصله بگیرد و تصمیم سیاسی را بگیرد و اعلام کند، بن بستی نیست و می‌توان درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد. مکث کنونی در گفت‌وگوها به دلیل بی پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا دادند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.»

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز